Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ile PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE OTORİTER ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMUNUN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ

Year 2024, Issue: 27, 262 - 272, 30.04.2024
https://doi.org/10.29029/busbed.1392072

Abstract

Bu çalışmada ilköğretim öğrencilerinin problem çözme becerileri ile mükemmeliyetçilikleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Ayrıca bu ilişkinin otoriter çocuk yetiştirme tutumuna bağlı olup olmadığını açıklayabilmek için düzenleyici etkisini ele alan bir araştırma modeli kurulmuştur. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni yetişkinlerin problem çözme becerileri (Y) düzenleyici değişkeni ana baba tutumları (W) ve bağımsız değişkeni yetişkinlerin mükemmeliyetçiliktir (X). Araştırma evreni 2022-2023 eğitim öğretim yılında 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıfta öğrenim gören Konya ili Meram ve Selçuklu ilçesinde kaydı bulunan 51 öğrenci ve bu öğrencilerin 102 ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma düzenleyici etkinin anlamlılığını test etmek için bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla “İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri” mükemmeliyetçilik düzeylerini belirlemek amacıyla “Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği” ana baba tutumunu belirlemek amacıyla “Ebeveyn Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre otoriter ebeveyn tutumunun düşük olduğu durumlarda, orta derecede olduğu durumlarda ve yüksek olduğu durumlarda mükemmeliyetçiliğin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi artmaktadır. Bu, düzenleyici değişkenin, her bir durumunda (düşük, orta, yüksek) mükemmeliyetçiliğin problem çözme becerisine olan olumsuz etkisini daha da güçlendirdiğini göstermektedir. Otoriter ebeveyn tutumu arttıkça, bu etkinin daha da güçlenmesi gözlemlenmiştir.

References

  • Aksoy, A., & Özdemir, İ. (2020). The impact of perfectionism on social relationships. International Journal of Psychology, 55(2), 196-203. https://doi.org/10.1002/ijop.12353
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Prentice-Hall.
  • Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.,
  • Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
  • Bronfenbrenner, U. (1979).The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler için İstatistik (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cheung, S.K., Chan, W.W.L. & Fong, R. (2023) Wt. Parents’ perfectionistic tendencies and children’s early numeracy competence: the mediating roles of children’s executive functions and numeracy interest. European Journal of Psychology of Education 38, 1185–1200 https://doi.org/10.1007/s10212-022-00640-x
  • Curran, T., & Hill, A. P. (2022). Young people’s perceptions of their parents’ expectations and criticism are increasing over time: Implications for perfectionism. Psychological Bulletin, 148(1-2), 107–128. https://doi.org/10.1037/bul0000347
  • Curran, T., Hill, A. P., & Williams, L. J. (2017). The relationships between parental conditional regard and adolescents’ self-critical and narcissistic perfectionism. Personality and Individual Differences, 109, 17–22. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.12.035
  • Çetin, A., Çelik, S., & Özcan, E. (2022). Problem çözme becerilerinin gelişiminde kişilik özelliklerinin rolü: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 11(2),251-266.https://doi.org. 10.12738/estud.2022.6303
  • Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D.C. Heath
  • Duncker, K. (1945). On problem solving. Psychological Monographs, 58(5), 1-113.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040–1048. https://doi.org/10.1037/0003-066x.41.10.1040
  • Egan, S. J., & Perry, R. P. (2010). Perfectionism and multidimensional problem solving: A preliminary investigation. Personality and Individual Differences, 48(7), 833-838. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.12.027
  • Erikson, E. H. (1950). Childhood and Society. W. W. Norton & Company.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. W. W. Norton & Company.
  • Esen, S. ve Ayverdi, L. (2020). Anne-babanın mükemmeliyetçilik algısı ile ortaokul öğrencilerinin yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 253-275.
  • Fleck, J., & Schneider, W. (2010). The development of problem-solving skills in children and adolescents. In R. J. Sternberg & S. B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 543-562). New York: Cambridge University Press.
  • Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & O'Brien, G. T. (2014). Perfectionism: A multidimensional perspective. New York, NY: Guilford Press.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449–468. https://doi.org/10.1007/bf01172967
  • Gürsoy, E., Gürsoy, F., & Özdemir, E. (2023). Problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde oyunların etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 121-138. https://doi.org/10.24242/euad.2023.12.1.121.
  • Hanımoğlu, E., & İnanç, B. Y. (2011). Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan ilköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı Mükemmeliyetçilik Ve Anne baba Tutumu Arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 351-366. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4386/60268
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2002). Perfectionism: Theory, research, and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Jöreskog, K. G., ve Sorbom, D. (1996). Lisrel 8 reference guide 2. Scientific Software International.
  • Kaya, A., Bozaslan, H., & Gülten, G. E. N. Ç. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Anne-Baba Tutumlarinin Problem Çözme Becerilerine, Sosyal Kaygi Düzeylerine ve Akademik Başarilarina Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 208-225. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47947/606639
  • Klauer, K. J., & Phye, G. D. (Eds.). (2000). Cognitive psychology of problem solving. Mahwah, NJ: Erlbaum
  • Kwon, S., Lee, S., Park, B., & Lee, S. (2023). The effects of problem-solving game-based learning on middle school students' problem-solving skills. Journal of Educational Psychology, 115(1), 151-165. https://doi.org/ 10.1037/edu0000746
  • Lo, B. C. Y., Tang, C. M., Ng, T. K., & Wang, H. (2023). Authoritative Parenting Style and Youth Religiosity: The Mediating Role of Problem-Solving. In Asian Spiritualities and Social Transformation (pp. 145-159). Singapore: Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-2641-1_9
  • Martens, B. K., Barlow, D. H., & DiBartolo, P. M. (2007). Cognitive-behavioral therapy for perfectionism: A case study. Cognitive and Behavioral Practice, 14(2), 220-227. https://doi.org/ 10.1016/j.cbpra.2007.01.003.
  • Martens, R., Barlow, D. H., & DiBartolo, P. M. (2007). Perfectionism: A multidimensional construct. In R. L. Leahy (Ed.), Cognitive therapy for personality disorders (pp. 275-300). New York: Guilford Press.
  • Mayer, R. E. (1983). Thinking, problem solving, and cognition. New York: W. H. Freeman.
  • Mayer, R. E., & Wittrock, M. C. (Eds.). (2002). Problem solving. New York: Academic Press
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miller, A. L., Lambert, A. D., & Speirs Neumeister, K. L. (2012). Parenting style, perfectionism, and creativity in high-ability and high-achieving young adults. Journal for the Education of the Gifted, 35(4), 344-365. https://doi.org/10.1177/0162353212459257
  • Mitchell, K. (2022). How perfectionism, procrastination and parenting styles impact students mental health and how mindfulness and self-compassion may be the antidote. Mental Health and Higher Education in Australia, 191-208. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8040-
  • Petrova, I. R., & Goverlova, E. D. (2021). The relationship between perfectionism and work performance. Journal of Business and Psychology, 36(6), 1069-1083.https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.3.18
  • Piaget, J. (1952). The origins of ıntelligence in children. International Universities Press Inc.
  • Piaget, J. (1964). Development and Learning. In R. E. Ripple & V. N. Rockcastle (Eds.), Piaget Rediscovered: A Report of the Conference on Cognitive Studies and Curriculum Development (pp. 7-20). Cornell University.
  • Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066x.55.1.68
  • Siegler, R. S., & Thompson, L. A. (2007). How children learn: Bridging research and practice. New York: Psychology Press.
  • Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
  • Yatgın, S. (2014). Lise Öğrencilerinde Akademik Ertelemenin Algilanan Anne Baba Tutumlarina Göre İncelenmesi (Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University (Turkey)).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurttaş Durak, N. (2022). Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış 4-8. sınıf öğrencilerinde, anne baba tutumları ile problem çözme becerileri, sosyal kaygı düzeyleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin araştırılması: Tekirdağ örneklemi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Ortaokul örneği (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).

THE REGULATORY EFFECT OF AUTHORITARIAN PARENTING ATTITUDES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PERFECTIONISM AND PROBLEM-SOLVING SKILLS IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Year 2024, Issue: 27, 262 - 272, 30.04.2024
https://doi.org/10.29029/busbed.1392072

Abstract

In this study, the relationship between primary school students' problem-solving skills and perfectionism has been investigated. Additionally, a research model focusing on the moderating effect to explain whether this relationship depends on authoritarian parenting attitudes has been developed. The dependent variable of this research is adults' problem-solving skills (Y), the regulatory variable is parental attitudes (W), and the independent variable is adults' perfectionism (X). The population of the study consists of 51 students and their 102 parents enrolled in grades 4 to 8 in the Meram and Selçuklu districts of Konya during the 2022-2023 academic year. Purposive sampling method was used in the research. The bootstrapping method was employed to test the significance of the regulatory effect. The "Problem Solving Inventory for Children at the Elementary Level" was used to determine participants' problem-solving skills, the "Multidimensional Perfectionism Scale" was used to determine perfectionism levels, and the "Parental Attitude Scale" was used to determine parental attitudes. In cases where the authoritarian parenting attitude is low, moderate, and high, the impact of perfectionism on problem-solving skills increases. This indicates that the regulatory variable further strengthens the negative effect of perfectionism on problem-solving skills in each situation (low, moderate, high). As the authoritarian parenting attitude increases, this effect is observed to strengthen even more.

References

  • Aksoy, A., & Özdemir, İ. (2020). The impact of perfectionism on social relationships. International Journal of Psychology, 55(2), 196-203. https://doi.org/10.1002/ijop.12353
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Prentice-Hall.
  • Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.,
  • Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
  • Bronfenbrenner, U. (1979).The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler için İstatistik (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cheung, S.K., Chan, W.W.L. & Fong, R. (2023) Wt. Parents’ perfectionistic tendencies and children’s early numeracy competence: the mediating roles of children’s executive functions and numeracy interest. European Journal of Psychology of Education 38, 1185–1200 https://doi.org/10.1007/s10212-022-00640-x
  • Curran, T., & Hill, A. P. (2022). Young people’s perceptions of their parents’ expectations and criticism are increasing over time: Implications for perfectionism. Psychological Bulletin, 148(1-2), 107–128. https://doi.org/10.1037/bul0000347
  • Curran, T., Hill, A. P., & Williams, L. J. (2017). The relationships between parental conditional regard and adolescents’ self-critical and narcissistic perfectionism. Personality and Individual Differences, 109, 17–22. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.12.035
  • Çetin, A., Çelik, S., & Özcan, E. (2022). Problem çözme becerilerinin gelişiminde kişilik özelliklerinin rolü: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 11(2),251-266.https://doi.org. 10.12738/estud.2022.6303
  • Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D.C. Heath
  • Duncker, K. (1945). On problem solving. Psychological Monographs, 58(5), 1-113.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040–1048. https://doi.org/10.1037/0003-066x.41.10.1040
  • Egan, S. J., & Perry, R. P. (2010). Perfectionism and multidimensional problem solving: A preliminary investigation. Personality and Individual Differences, 48(7), 833-838. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.12.027
  • Erikson, E. H. (1950). Childhood and Society. W. W. Norton & Company.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. W. W. Norton & Company.
  • Esen, S. ve Ayverdi, L. (2020). Anne-babanın mükemmeliyetçilik algısı ile ortaokul öğrencilerinin yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 253-275.
  • Fleck, J., & Schneider, W. (2010). The development of problem-solving skills in children and adolescents. In R. J. Sternberg & S. B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 543-562). New York: Cambridge University Press.
  • Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & O'Brien, G. T. (2014). Perfectionism: A multidimensional perspective. New York, NY: Guilford Press.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449–468. https://doi.org/10.1007/bf01172967
  • Gürsoy, E., Gürsoy, F., & Özdemir, E. (2023). Problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde oyunların etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 121-138. https://doi.org/10.24242/euad.2023.12.1.121.
  • Hanımoğlu, E., & İnanç, B. Y. (2011). Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan ilköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı Mükemmeliyetçilik Ve Anne baba Tutumu Arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 351-366. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4386/60268
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2002). Perfectionism: Theory, research, and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Jöreskog, K. G., ve Sorbom, D. (1996). Lisrel 8 reference guide 2. Scientific Software International.
  • Kaya, A., Bozaslan, H., & Gülten, G. E. N. Ç. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Anne-Baba Tutumlarinin Problem Çözme Becerilerine, Sosyal Kaygi Düzeylerine ve Akademik Başarilarina Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 208-225. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47947/606639
  • Klauer, K. J., & Phye, G. D. (Eds.). (2000). Cognitive psychology of problem solving. Mahwah, NJ: Erlbaum
  • Kwon, S., Lee, S., Park, B., & Lee, S. (2023). The effects of problem-solving game-based learning on middle school students' problem-solving skills. Journal of Educational Psychology, 115(1), 151-165. https://doi.org/ 10.1037/edu0000746
  • Lo, B. C. Y., Tang, C. M., Ng, T. K., & Wang, H. (2023). Authoritative Parenting Style and Youth Religiosity: The Mediating Role of Problem-Solving. In Asian Spiritualities and Social Transformation (pp. 145-159). Singapore: Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-2641-1_9
  • Martens, B. K., Barlow, D. H., & DiBartolo, P. M. (2007). Cognitive-behavioral therapy for perfectionism: A case study. Cognitive and Behavioral Practice, 14(2), 220-227. https://doi.org/ 10.1016/j.cbpra.2007.01.003.
  • Martens, R., Barlow, D. H., & DiBartolo, P. M. (2007). Perfectionism: A multidimensional construct. In R. L. Leahy (Ed.), Cognitive therapy for personality disorders (pp. 275-300). New York: Guilford Press.
  • Mayer, R. E. (1983). Thinking, problem solving, and cognition. New York: W. H. Freeman.
  • Mayer, R. E., & Wittrock, M. C. (Eds.). (2002). Problem solving. New York: Academic Press
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miller, A. L., Lambert, A. D., & Speirs Neumeister, K. L. (2012). Parenting style, perfectionism, and creativity in high-ability and high-achieving young adults. Journal for the Education of the Gifted, 35(4), 344-365. https://doi.org/10.1177/0162353212459257
  • Mitchell, K. (2022). How perfectionism, procrastination and parenting styles impact students mental health and how mindfulness and self-compassion may be the antidote. Mental Health and Higher Education in Australia, 191-208. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8040-
  • Petrova, I. R., & Goverlova, E. D. (2021). The relationship between perfectionism and work performance. Journal of Business and Psychology, 36(6), 1069-1083.https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.3.18
  • Piaget, J. (1952). The origins of ıntelligence in children. International Universities Press Inc.
  • Piaget, J. (1964). Development and Learning. In R. E. Ripple & V. N. Rockcastle (Eds.), Piaget Rediscovered: A Report of the Conference on Cognitive Studies and Curriculum Development (pp. 7-20). Cornell University.
  • Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066x.55.1.68
  • Siegler, R. S., & Thompson, L. A. (2007). How children learn: Bridging research and practice. New York: Psychology Press.
  • Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
  • Yatgın, S. (2014). Lise Öğrencilerinde Akademik Ertelemenin Algilanan Anne Baba Tutumlarina Göre İncelenmesi (Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University (Turkey)).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurttaş Durak, N. (2022). Özel öğrenme güçlüğü tanısı almış 4-8. sınıf öğrencilerinde, anne baba tutumları ile problem çözme becerileri, sosyal kaygı düzeyleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin araştırılması: Tekirdağ örneklemi (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Zengin, E. (2019). Ergenlerde anne baba tutumları ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Ortaokul örneği (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Foundations of Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Eliüşük Bülbül 0009-0006-5587-2203

Early Pub Date April 29, 2024
Publication Date April 30, 2024
Submission Date November 16, 2023
Acceptance Date April 16, 2024
Published in Issue Year 2024Issue: 27

Cite

APA Eliüşük Bülbül, A. (2024). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİKLERİ ile PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE OTORİTER ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMUNUN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(27), 262-272. https://doi.org/10.29029/busbed.1392072