With the pandemic, individuals' perceptions of the facts and concepts that are fundamental in education have changed. In order to reveal this situation, the study tried to determine individuals' metaphorical perceptions towards school, student, teacher and distance education. The metaphors, categories and perceptions produced by students, teachers and parents regarding the concepts of "school, student, teacher and distance education" due to the pandemic process were also determined. Despite all the negativities experienced with the pandemic, awareness of the importance of school, its meaning, necessity and place for society and individuals has become more evident. The indispensability of school has been demonstrated. It has been seen how important the roles of teachers are and how vital, shaping and guiding they are for education and individuals. As a result of the research, it was determined that the individual perceptions of students and teachers were the same as usual, but there was a differentiation specific to this process. It has been seen how quickly students are affected by negativities. The distance education system left negative effects on the participants. More negative opinions were expressed about the concept of "distance education-training" compared to other concepts. Although there were negativities associated with the process, the participants mostly expressed positive opinions about the concepts of "teacher", "student" and "school". The majority of positive opinions belong to teachers. Revealing perceptions is important for the process to continue smoothly. In solving existing problems, the focus should be on the school/system, students and teachers.
Pandemi ile birlikte bireylerin eğitimde temel olan olgulara ve kavramlara yönelik algıları değişmiştir. Çalışmada, bu durumu ortaya koymak için bireylerin okul, öğrenci, öğretmen ve uzaktan eğitime yönelik metaforik algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrenci, öğretmen ve velilerin, pandemi sürecinden dolayı “okul, öğrenci, öğretmen ve uzaktan eğitim-öğretim” kavramlarına ilişkin ürettikleri metaforlar, kategorileri ve algıları da belirlenmiştir. Pandemi ile yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen okulun öneminin farkındalığı, toplum ve bireyler için anlamı, gerekliliği ve yeri daha da belirginleşmiştir. Okulun vazgeçilmezliği ortaya koyulmuştur. Öğretmenlerin ne kadar önemli rollerinin olduğu, eğitim-öğretim ve bireyler için ne kadar hayati, şekillendirici ve yönlendirici oldukları görülmüştür. Araştırma sonucunda, öğrenci ve öğretmenlerin bireylerdeki algılarının her zamanki düşünülen ile aynı olduğu, yalnızca bu sürece has bir farklılaşma yaşandığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin olumsuzluklardan ne kadar çabuk etkilendiği görülmüştür. Uzaktan eğitim-öğretim sistemi katılımcılar üzerinde olumlu olmayan etkiler bırakmıştır. “Uzaktan eğitim-öğretim” kavramına yönelik diğer kavramlara göre daha olumsuz görüş belirtilmiştir. Süreç ile bağlantılı olumsuzluklar olsa da katılımcılar “öğretmen”, “öğrenci” ve “okul” kavramlarına yönelik çoğunlukla olumlu görüş beyan etmişlerdir. Olumlu görüşlerin çoğunluğu öğretmenlere aittir. Algıların ortaya konması, sürecin düzgün devam etmesi adına önemlidir. Var olan sorunların çözümünde de okul/sistem, öğrenci ve öğretmen odaklı olunmalıdır.
Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Bingöl Üniversitesi Etik değerlendirme kararının tarihi: 04.01.2021 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: E.170
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2024 |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Issue: 28 |