The purpose of this research comprises the following: how human resources are affected by the crisis and what kind of precautions are taken by tourism establishments for the present crisis, what kind of decisions are made and what has been done after the crisis. In the subdivision of the study, the management of human resources, crisis, and economic crisis, the effect of crisis and the crisis management in tourism have been analyzed, and the previous crises have been studied. The sample of the study includes hotel establishments with the license of Tourism and Culture Ministry and Municipality in Sanlıurfa. As an outcome of the research, it was determined whether there seemed to be any differences between classification of hotel (such as tourism and municipal) in terms of perceptions of the crisis by using Mann-Whitney U test. As a result of study: It was concluded that businesses were affected by the crises, they did not expect the crises and they dismissed employees, financial precautions were taken during crises. Furthermore, the only difference that the hotels revealed out of the perceptions of crises was found to be in staff layoffspolicy (p <0.05).
Turizm işletmelerinde insan kaynaklarının krizlerden ne düzeyde etkilendikleri, krizlere karşı ne gibi önlem ve kararlar alındığı ve krizden sonra nelerin yapılıp yapılmadığı araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Literatür kısmında insan kaynakları yönetimi, kriz, ekonomik kriz, krizin insan kaynaklarına etkisi, turizmde kriz ve kriz yönetimi konusunda bilgi verilmiş ve yakın geçmişte yaşanan ekonomik krizler ele alınmıştır. Çalışmanın örneklemini Şanlıurfa ’da faaliyet gösteren Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Belediye belgeli otel işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda kriz algılamalarının otellerin belgeli türüne (turizm ve belediye) göre farklılık gösterip göstermediği Mann-Whitney U Testi ile belirlenmiştir. Sonuç olarak; işletmelerin krizden etkilendikleri, krizleri tahmin edemedikleri, çalışanları işten çıkardıkları, kriz ortamında yatırımları durdurmaya ve alacaklarını tahsiline yönelik önlemler aldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, otellerin kriz algılamalarından sadece personeli işten çıkarma politikası arasında farklılık bulunmuştur (p < 0,05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012Cilt: 2 Sayı: 4 |