The study dealts with the problems of contemporary criticism and its Solutions put forward by Edward Said. In contemporary literary criticism, the concept of text is regarded to be a much more complex formation than a simple communication from an author. But the implicit effect of textuality was to sever the connection of the text from the world. For him, the world from which the text originated, the world with which it was affıliated, was crucial, not only for the business of interpretation but also for its ability to make an impact on its readers. Said shows how the worldliness of the text is embedded in it as a function of its very being. It has a material presence, a cultural and social history, a political and even an economic being as well as a range of implicit connections to other texts. We do not need to dispense with textuality, nor with the centrality of language to show how the embedding of the text in its world, and the network of its affıliations with that world, are crucial to its meaning and its significance, and, indeed, to its very identity as a text. it is the ground on which all Said’s cultural analysis and theory has proceeded.
Bu çalışma, Edward Said’in çağdaş edebiyat eleştirisinde ortaya koyduğu sorunlar ve çözüm önerilerini ele almaktadır. Çağdaş edebiyat eleştirisinde metin kavramı, basit bir iletişim yolu olmaktan çok, karışık bir yapı olarak görülmeye başlandı. Ancak metinsellik kavramının dolaylı etkisi de metin ile dünya arasındaki ilişkiyi kopartmak oldu. Edward Said’e göre, metnin ortaya çıktığı, ilişkili olduğu dünya, yalnızca yorumlama için değil; aynı zamanda metnin okuyucu üzerinde etki bırakma kapasitesi açısından da hayatidir. Said çağdaş eleştirinin birçok sorunla malul olduğunu belirtir ve kendi önerdiği çözümün çok sesli okuma, metnin dünyeviliği tutum ve seküler eleştiri yöntemleri olarak ortaya koyar. Said metnin dünyeviliğinin, metnin kendi varlığının bir işlevi olduğunu gösterir. Ona göre metin maddi bir varlığa, kültürel ve toplumsal bir tarihe, siyasi hatta ekonomik varlığa ve bunların yanı sıra diğer metinlerle pek çok örtük ilişkiye sahiptir. Bu ilişkiye dünyevilik adını veren Said, tüm kültürel analizlerini ve teorisini bu dünyevilik zemini üzerine inşa etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011Cilt: 1 Sayı: 2 |