Ahmet Hamdi Tanpınar’s “Huzur" novel is a work that supports novelist truth in terms of Rene Girard’s triangular desire model. The desire of novel’s characters to subject isn ’t spontaneously as Rene Girard critize it as “romantic lie". Because of the copyist nature of desire in novel, there is certainly a mediator as in the role of rival or supreme individual in front of all subjects. In this study, by introducing the model of triangular desire concerning the fiction of literary structure, sort of character analysis that is a part of Huzur novel’s fıctional adventure, was made. Thus, an important progress was made intented to approve the consistency between fıctional elements of mentioned novel.
Ahmet Hamdi Tanpınar Rene Girard “Huzur" novel İstanbul triangular desire mediator metaphysical need ego
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Huzur" romanı, Rene Girard’ın üçgen arzu modeli bağlamında romansal hakikate destek çıkan bir yapıttır. Roman kişilerinin nesneye yönelmiş arzuları, Girard’ın “romantik yalan" olarak eleştirdiği şekilde, kendiliğinden değildir/ uyanmaz. Romanda arzunun öykünmeci doğası gereği bütün öznelerin karşısına mutlaka rakip ya da yüce birey rolünde bir dolayımlayıcı çıkar.
Bu çalışmada edebî yapının kurgusuna ilişkin bir çözümleme yöntemi olan üçgen arzu modeli tanıtılarak, söz konusu yöntemle Huzur romanının kurgusal serüveninin bir parçası olan bir nevi karakter analizi gerçekleştirilmiştir. Böylelikle söz konusu eserin kurgusal bloklar/ öğeler arasındaki uyum ve tutarlılığını belgelemeye/ onaylamaya yönelik önemli bir adım atıldığı söylenebilir.
Ahmet Hamdi Tanpınar Rene Girard “Huzur" romanı İstanbul üçgen arzu yüce birey metafizik gereksinim benlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011Cilt: 1 Sayı: 2 |