MARKA BİLİNİRLİĞİ, MARKAYA DUYULAN GÜVEN VE MARKA İMAJININ MARKA SADAKATİNE ETKİSİ: CEP TELEFONU SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA
Yıl 2011,
Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 42, 15.04.2011
Reha Saydan
Sima Nart
Abdulvahap Baydaş
Öz
Araştırmada cep telefonu tercihinde marka sadakatini belirleyen faktörler ve bu faktörlerin sadakat üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma Yüzüncü Yıl Üniversitesi kampusunda toplam 859 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın hipotezleri regresyon analizi ile incelenmiştir. Bulgular, marka imajı, marka bilinirliği ve markaya duyulan güvenin marka sadakatinin oluşmasında önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Markaya duyulan güven en önemli faktör olarak ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- AKTUĞLU, I. K.; “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etigi”, (Eloktronic Version), Küresel İletişim Dergisi, 2006, Vol: 2, (12 Haziran 2007), s. 3.
- AYDIN, K.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımı ve GSM Operatörü Tercihleri Üzerine Bir Çalışma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, 2004, s. 149-164.
- BEATTY, S., E., P. Homer ve L. R. Kahle; “The İnvolvement- Commitment Model: The-ory and İmplications”, Journal of Business Research, Vol: 16, 1988, s. 149-167.
- BIEL, A.; “How Brand Image Drives brand equity”, Journal of Advertising Research, Vol: 6, 1992, s. 6-12.
- BLOEMER, J. ve S, G. Odekerken; “Antecedents and Consequences of Af-fective Commitment”, Australasian Marketing Journal, Vol: 11, No: 3, 2003, s. 33-43.
- BRUGHA, C.; “Trust and Commitment in Relationship Marketing: The Perspective from Decision Science”, Interactions, Relationships and Networks:Towards the New Millen-nium, Proceedings of the 15th IMP Annual Conference of the IMP Group, Dublin 1999.
- CHAUDHURI, A. ve M. B. Holbrook; “Product-Class Effects On Brand Commitment And Brand Outcomes: The Role Of Brand Trust And Brand Affect”, Brand Management, Vol: 10, No: 1, 2002, s. 33-58.
- CRONIN J. J. ve S. A. Taylor; “Measuring Service Quality: A Reexamination And Extension”, Journal of Marketing, Vol: 56: 1992, s. 55-68.
- ÇİFTÇİ, Sertaç; Marka ve Marka Sadakati Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihleri ve Marka Sadakatler ile İlgili Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi SBS,
- DEGERMEN, A.; Hizmet Ürünlerinde Kalite, Müsteri Tatmini ve Sadakati (Hizmet Kalitesi ile Müsteri Sadakatinin Saglanması ve GSM Sektöründe Bir Uygulama), Türkmen Kitabevi, 2006, İstanbul.
- DELGADO, B E. ve A J., L. Munuera; “Brand Trust in the Context of Consumer Loyalty”, Europan Journal of Marketing, Vol: 35, No: 11/12, 2001, s. 1238-1258.
- DEUTSCH, M.; “Trust and Suspicion”, Journal of Conflict Resolution, Vol: 2, 1958.
- DURAN, M., “Marka Değeri ve Bileşenleri”.www.ilet.gazi.edu.tr. ziyaret tarihi (01/10/2005).
- GURVIEZ, P ve M. Korchia; “Proposal For a Multidimensıonal Brand Trust Scale” 32nd EMAC Conference- Glasgow, Marketing Responsible and Relevant 2003, ss. 1-9
- GÜLLÜLÜ, U. ve S. Özer,; “Servqual Yöntemi ile GSM Hizmet Kalitesinin Ölçülmesine Yönelik Erzurum’da Bir Alan Araştırması”, Pazarlama Dünyası, Mart-Nisan Sayısı, 2000.
- GÜLMEZ M.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımın Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ile Tokat Gaziosmanpasa Üniversitesinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, sayı: 24, Ocak-Haziran 2005, s. 37-62.
- http://www.dexigner.com; İsveçli Gençler Cep Telefonu Seçerken Uygun Fiyat ve Tasarım Arıyor (13.05.07).
- http://www.gartner.com/it/pagej sp?id=985912.
- JACOBY, J. and D. Kyner; “Brand Loyalty vs. Repeat Purchasing Behaviouf’, Journal of Marketing Research, Vol: 10, No: 1, 1973, s.. 1-9.
- JACOBY, J. ve Chesnut R.W.; Brand Loyalty Measurement and Management. New York: John Wiley&Sons, 1978.
- KALAYCI, S.; SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 2006, Ankara.
- KELLER, K. L.; Conceptualizing Measuring and Managing Customer- Based Brand, 1993.
- KELLER, K. L.; “The Marketing Advantages of Strong Brands”, The Journal Of BrandManagement, Vol: 10, No: 6, 2003, s. 42.
- KULALI, İhsan ve Hakan Bilir; Bilgi ve İletişim (Telekomünikasyon) Sektöründeki Gelişmeler ve Eğilimler: Global Finansal Kriz Sürecınde Yeniden Yapılanma ve Çözüm Arayışları, TOBB Yayın No: 2010 - 102, 2010.
- LAU, G. T. ve Lee H. S.; “Consumer Trust in a Brand and The Link to Brand Loyalty”, Journal of Market FocusedManagement, Vol: 4, 1999.
- MACINNIS, D. J.; S Shapiro ve G. Mani; “Enhancing Brand Through Brand Symbols”, Advanced in Consumer Research, Vol: 26, 1999, s. 601-614.
Marketing Türkiye, Marka Müşteriye verilen Sözdür, 2002.
- McCLATCHEY, S.; “The Consumptıon Of Mobıle Services By Australian University Students”, International Journal Of Mobile Marketing, Vol: 1, No: 1, 2006.
- ODIN, Y.; N. Odin, ve P. Valette-Florance,; “Conceptual and Operational Aspects of Brand Loyalty an Ampirical Investigation”, Journal of Business Research, Vol: 53, 2001, s. 75-84.
- ÖNEY, M.; “Türkiye’nin Mobil Fotoğrafı”, Ericsson Consumer Lab Türkiye Pazar Araştırması, 2006.
- ÖZCAN, Y. Z. ve A. Koçak,; “A Need Or A Status Symbol?”, European Journal Of Communication, Vol: 18, No: 2, 2003, s. 241-254.
- ÖZER, H.; Özçomak, M. S. ve Oktay, E.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Hat Tercih Olasılığının Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği”, Gazi Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, No: 2, 2005.
- PADGETT, D. ve Allen, D.; “Communicating Experiences: A Narrative Approach to Creating Service Brand Image”, Journal of Advertising, 26 (4) 1997, s. 49-62.
- SAURIN, F.; “Korean Women’s Clothing Brand Loyalty,” Journal of Fashion Marketing and Management, Cilt: 6, Sayı: 3, 2002, ss. 206-222.
- SEKERAN, U.; Research metods for Business, John Wiley High Education Newyork, 2003.
- SELNES, F.; “An Examination of The Effect Of Product Performance on Brand Reputation, Satisfaction and Loyalty,” European Journal of Marketing, Vol: 27, No: 9, 1993, s. 19-35.
- SIRDESMUKH, D.; J. Singh, ve B. Sabol,; “Consumer Trust, Value and Loyalty in Relational Exchanges”, Journal of Markeing, Vol: 66, No: 1, 2002, s. 15-37.
- SÜZER, H.; “Smartphone Dönemi Baslıyor”, Capital Digital Ek Sayı, Mayıs, www.capital.com.tr (2004).
www.nielsen.com, Nielsen Markalar Araştırması yayınlandı, 2009.
Effect of Brand Awareness, Brand Trust and Brand Image to Brand Loyalty: An Application In Cellular Phone Sector
Yıl 2011,
Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 42, 15.04.2011
Reha Saydan
Sima Nart
Abdulvahap Baydaş
Öz
This study determines the factors of brand loyalty preference mobile phone and also examined the impact of these factor on brand loyalty A survey was conducted by face-to-face interviews with 859 students from Yüzüncü Yıl University The hypotheses of the study were tested by regression analyses. The fındings indicate that brand image, brand awareness and brand trust has a strong effect on brand loyalty. Brand trust has emerged as the most important factor.
Kaynakça
- AKTUĞLU, I. K.; “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etigi”, (Eloktronic Version), Küresel İletişim Dergisi, 2006, Vol: 2, (12 Haziran 2007), s. 3.
- AYDIN, K.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımı ve GSM Operatörü Tercihleri Üzerine Bir Çalışma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, 2004, s. 149-164.
- BEATTY, S., E., P. Homer ve L. R. Kahle; “The İnvolvement- Commitment Model: The-ory and İmplications”, Journal of Business Research, Vol: 16, 1988, s. 149-167.
- BIEL, A.; “How Brand Image Drives brand equity”, Journal of Advertising Research, Vol: 6, 1992, s. 6-12.
- BLOEMER, J. ve S, G. Odekerken; “Antecedents and Consequences of Af-fective Commitment”, Australasian Marketing Journal, Vol: 11, No: 3, 2003, s. 33-43.
- BRUGHA, C.; “Trust and Commitment in Relationship Marketing: The Perspective from Decision Science”, Interactions, Relationships and Networks:Towards the New Millen-nium, Proceedings of the 15th IMP Annual Conference of the IMP Group, Dublin 1999.
- CHAUDHURI, A. ve M. B. Holbrook; “Product-Class Effects On Brand Commitment And Brand Outcomes: The Role Of Brand Trust And Brand Affect”, Brand Management, Vol: 10, No: 1, 2002, s. 33-58.
- CRONIN J. J. ve S. A. Taylor; “Measuring Service Quality: A Reexamination And Extension”, Journal of Marketing, Vol: 56: 1992, s. 55-68.
- ÇİFTÇİ, Sertaç; Marka ve Marka Sadakati Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihleri ve Marka Sadakatler ile İlgili Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi SBS,
- DEGERMEN, A.; Hizmet Ürünlerinde Kalite, Müsteri Tatmini ve Sadakati (Hizmet Kalitesi ile Müsteri Sadakatinin Saglanması ve GSM Sektöründe Bir Uygulama), Türkmen Kitabevi, 2006, İstanbul.
- DELGADO, B E. ve A J., L. Munuera; “Brand Trust in the Context of Consumer Loyalty”, Europan Journal of Marketing, Vol: 35, No: 11/12, 2001, s. 1238-1258.
- DEUTSCH, M.; “Trust and Suspicion”, Journal of Conflict Resolution, Vol: 2, 1958.
- DURAN, M., “Marka Değeri ve Bileşenleri”.www.ilet.gazi.edu.tr. ziyaret tarihi (01/10/2005).
- GURVIEZ, P ve M. Korchia; “Proposal For a Multidimensıonal Brand Trust Scale” 32nd EMAC Conference- Glasgow, Marketing Responsible and Relevant 2003, ss. 1-9
- GÜLLÜLÜ, U. ve S. Özer,; “Servqual Yöntemi ile GSM Hizmet Kalitesinin Ölçülmesine Yönelik Erzurum’da Bir Alan Araştırması”, Pazarlama Dünyası, Mart-Nisan Sayısı, 2000.
- GÜLMEZ M.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımın Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ile Tokat Gaziosmanpasa Üniversitesinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, sayı: 24, Ocak-Haziran 2005, s. 37-62.
- http://www.dexigner.com; İsveçli Gençler Cep Telefonu Seçerken Uygun Fiyat ve Tasarım Arıyor (13.05.07).
- http://www.gartner.com/it/pagej sp?id=985912.
- JACOBY, J. and D. Kyner; “Brand Loyalty vs. Repeat Purchasing Behaviouf’, Journal of Marketing Research, Vol: 10, No: 1, 1973, s.. 1-9.
- JACOBY, J. ve Chesnut R.W.; Brand Loyalty Measurement and Management. New York: John Wiley&Sons, 1978.
- KALAYCI, S.; SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 2006, Ankara.
- KELLER, K. L.; Conceptualizing Measuring and Managing Customer- Based Brand, 1993.
- KELLER, K. L.; “The Marketing Advantages of Strong Brands”, The Journal Of BrandManagement, Vol: 10, No: 6, 2003, s. 42.
- KULALI, İhsan ve Hakan Bilir; Bilgi ve İletişim (Telekomünikasyon) Sektöründeki Gelişmeler ve Eğilimler: Global Finansal Kriz Sürecınde Yeniden Yapılanma ve Çözüm Arayışları, TOBB Yayın No: 2010 - 102, 2010.
- LAU, G. T. ve Lee H. S.; “Consumer Trust in a Brand and The Link to Brand Loyalty”, Journal of Market FocusedManagement, Vol: 4, 1999.
- MACINNIS, D. J.; S Shapiro ve G. Mani; “Enhancing Brand Through Brand Symbols”, Advanced in Consumer Research, Vol: 26, 1999, s. 601-614.
Marketing Türkiye, Marka Müşteriye verilen Sözdür, 2002.
- McCLATCHEY, S.; “The Consumptıon Of Mobıle Services By Australian University Students”, International Journal Of Mobile Marketing, Vol: 1, No: 1, 2006.
- ODIN, Y.; N. Odin, ve P. Valette-Florance,; “Conceptual and Operational Aspects of Brand Loyalty an Ampirical Investigation”, Journal of Business Research, Vol: 53, 2001, s. 75-84.
- ÖNEY, M.; “Türkiye’nin Mobil Fotoğrafı”, Ericsson Consumer Lab Türkiye Pazar Araştırması, 2006.
- ÖZCAN, Y. Z. ve A. Koçak,; “A Need Or A Status Symbol?”, European Journal Of Communication, Vol: 18, No: 2, 2003, s. 241-254.
- ÖZER, H.; Özçomak, M. S. ve Oktay, E.; “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Hat Tercih Olasılığının Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği”, Gazi Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, No: 2, 2005.
- PADGETT, D. ve Allen, D.; “Communicating Experiences: A Narrative Approach to Creating Service Brand Image”, Journal of Advertising, 26 (4) 1997, s. 49-62.
- SAURIN, F.; “Korean Women’s Clothing Brand Loyalty,” Journal of Fashion Marketing and Management, Cilt: 6, Sayı: 3, 2002, ss. 206-222.
- SEKERAN, U.; Research metods for Business, John Wiley High Education Newyork, 2003.
- SELNES, F.; “An Examination of The Effect Of Product Performance on Brand Reputation, Satisfaction and Loyalty,” European Journal of Marketing, Vol: 27, No: 9, 1993, s. 19-35.
- SIRDESMUKH, D.; J. Singh, ve B. Sabol,; “Consumer Trust, Value and Loyalty in Relational Exchanges”, Journal of Markeing, Vol: 66, No: 1, 2002, s. 15-37.
- SÜZER, H.; “Smartphone Dönemi Baslıyor”, Capital Digital Ek Sayı, Mayıs, www.capital.com.tr (2004).
www.nielsen.com, Nielsen Markalar Araştırması yayınlandı, 2009.