Osmanlı’da eğitim denilince akla gelen daha çok Medreseler
ve Sıbyan Mektepleriydi. Bir de devletin/sarayın kendi özel kurumu vardı ki bu
da Enderun’du. Fatih Sultan Mehmet ve Kanunî Sultan Süleyman dönemlerinde
eğitimde, geleneksel anlayışı da içinde barındırmasının yanında, çağa uygun
yeni bir modellemeye gidildi. Sahn-ı Seman, Tettimme ve Süleymaniye Medreseleri
çağdaş yaklaşımın başlıca örnekleriydi. Osmanlı tarafında bunlar olurken Avrupa
tarafı, ‘rationality’ ağırlıklı bir eğitim anlayışıyla tüm maddede işleyen
dinamik fizik kanunlarını keşfe yönelmişti. Kıtanın bu yönelişi onu, belki
kendisinin bile beklemediği derecede muazzam bir bilim-teknik atılımına
ulaştırdı. Bu elbette ‘güçlü’ konumuna geçmek demekti. 19. yüzyıl Osmanlı
İmparatorluğu için çağ ile yeniden yüzleşme ve böylece eksik yönlerine çözüm
yolları arama yüzyılı oldu. Reform çabaları içinde eğitimin fonksiyonu direkt
olarak yeniliklerin toplumsal ve bürokratik yaşama adaptasyonu ile
bağlantılandırıldı. Belki bahse konu işlev de önemliydi ama bu, aşağıda
bahsedilecek aksaklıklarla birlikte, yenidünya perspektifinin uzağına düşmenin
en temel nedeni olacaktır.
The Schools that Sıbyan Mektebi (elementary school)
and Medrese (madrasah) was more came to mind upon spoken on education in the
Ottoman Empire. On the other hand, Palace
had Enderun that private constitution of the state. In the period Sultan Mehmet
Conqueror and Sultan Suleyman Magnificent went to a new modification how süite
was for era in where in education area, sheltering traditional education
concept too. Sahn-ı Seman, Tetimme and Suleymaniye were primary examples of the
comtemporary approach. These occuring side of the Ottoman the side of the
Europe had directed to discover that dynamic physics laws which running in the
all substances with a “rationality” predominant education perspective. This
direction of the continent delivered it to a enormous advance of the science-technic,
how maybe it was not expected. This added up to “power” status, of course. 19th
century became the century of the search for solutions to correct state’s
weaknesses, in consequence, the century of a new confronting with the age which its in
it. Reform struggles that in the mention century was direct lenked education’s
function with adaptation of the changes to social and bureaucratic life. Even
though important previously mentioned the function, this was the most basic
cause that fall away of the new world perspective, with disruptions which will
mentioned in article.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 8 Sayı: 15 |