This study is purposed
to conduct the validity and reliability analysis of The Attitudes towards
English Lessons Scale (ATELES) which was developed with an aim to better
understand the attitudes of high school students towards English lessons. 370
high school students in Erzurum, in 2016-2017 school year, participated in the
study. Convenience sampling was used in the study. The factor structure of the
scale was analyzed through Exploratory Factor Analysis and four dimensions (significance,
knowledge, interest and avoidance) explaining the %64.55 of the total variance were obtained and
the model fit indices were at a good level (X2/sd=2,93, RMSEA=.069, SRMR: .055, RMR= .046, NFI=.97, NNFI= .98,
CFI=.98, IFI=.98, RFI=.97, AGFI=.86, GFI=.86). The analyses of internal consistency, half-split and test-retest
reliability were conducted to check the reliability of the scale and enough
scores were reached for scale reliability. Taking the results into account, ATELES can be said to
be a valid and reliable instrument to measure the attitudes of high school
students towards English lessons.
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin İngilizce derslerine
yönelik tutumlarını belirlemek üzere geliştirilen İngilizce Dersine Yönelik
Tutum Ölçeğine ait geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Çalışma grubu
2016-2017 eğitim öğretim yılında Erzurum’da eğitim gören, uygun örneklem
yöntemiyle seçilmiş 370 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin faktör yapısı
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiş ve toplam varyansın %
64.55’ini açıklayan dört boyutlu bir yapı elde edilmiş ve bu yapının model
uyumunun iyi düzeyde olduğu bulunmuştur (X2/sd=2,93, RMSEA=.069,
SRMR: .055, RMR= .046, NFI=.97, NNFI= .98, CFI=.98, IFI=.98, RFI=.97, AGFI=.86,
GFI=.86). Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla
yapılan iç tutarlılık, iki yarı ve test tekrar test güvenirlik analizleri ölçeğin
güvenirlik açısından yeterli değerlere sahip olduğunu göstermiştir. Araştırmadan
elde edilen bulgulara dayanarak, İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin lise
öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutumlarını belirlemede kullanılabilecek
güvenirliği ve geçerliği sağladığı görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 8 Sayı: 15 |