Araştırmada
fen bilgisi öğretmen adaylarının nanoteknoloji kavramı hakkındaki
farkındalıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Fen Bilgisi Eğitimi
Anabilim Dalında birinci (40), ikinci
(52), üçüncü (55) ve dördüncü (37) sınıfta öğrenim gören 184 öğretmen adayı
katılmıştır. Tarama modeli ile yürütülen araştırmada dört sorudan oluşan
bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının tamamının nanoteknoloji
kavramını duyduğu, duyum kaynaklarının daha çok okul olmak üzere televizyon,
internet, bilim kurgu ile ilgili kitap/film ve gazete/dergi olduğu saptanmıştır.
Bazı öğretmen adayları nanaoteknolojiyi çoğunlukla maddenin atomik ve moleküler
düzeyde kontrol edilmesi olarak ifade ederken, bazıları nanoteknolojiyi bir
boyut olarak nitelendirmekle birlikte bu boyutun daha çok atomik ve moleküler
düzeyde çok küçük olduğunu belirtmiştir. Bir kısmı ise daha çok teknolojinin
niteliği bağlamında nanoteknolojinin mikro boyutta ve ileri derecede, üstün bir
teknoloji olduğunu ifade etmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının önemli bir
bölümü nanoteknolojinin faydalı olup riskli olmadığını belirtmiştir. Bazı
öğretmen adayları ise nanoteknolojinin faydalarının yanında risklerinin de
olabileceğini ifade etmiştir. Öğretmen adaylarının yarıya yakını
nanoteknolojinin faydalarını daha çok uygulama alanı ve yaşamın niteliği
açısından, az sayıda öğretmen adayı ise riskleri sağlık, güvenlik, kullanım
amacı ve şekli açısından belirtmiştir. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmen
adaylarının nanoteknoloji kavramı hakkındaki farkındalıklarının düşük olduğu
saptanmıştır.
The aim of this research
is to examine the awareness of science teacher candidates on nanotechnology. In
total 184 teacher candidates studying at
first (40), second (52), third (55) and fourth (37) grade participated in the
research. The study conducted using the survey model at the Department of
Science Education. Four questions were implemented to the science teacher
candidates. Data was analyzed using content analysis. It was determined that
all of teacher candidates heard nanotechnology. It was determined that they
heard about the concept of nanotechnology mostly through school, television,
internet, book/film about science fiction and newspaper/magazines. Some teacher
candidates described nanotechnology as “controlling the material at the atomic
and molecular level”. Some of them characterized nanotechnology as “dimension
that is much smaller at the atomic and molecular level”. Some of them expressed
that “nanotechnology is a superior technology in micro dimension and in
advanced degree in the context of the nature of technology”. An important part
of teacher candidates said that nanotechnology is useful and not risky. Some
teacher candidates said that nanotechnology is both useful and risky. Nearly
half of teacher candidates expressed benefits of nanotechnology in terms of “application
area and quality of life”. A small number of teacher candidates indicated risks
of nanotechnology in terms of “health, safety, purpose and form of using”. As a
result of the research, it was determined that science teachers candidates'
awareness about the concept of nanotechnology is low.
Awareness Meaning Benefits Risks Of Nanotechnology Science Teacher Candidate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 8 Sayı: 15 |