Nowadays, in the commercial competition environment brought by
globalization, the businesses in almost all sectors have gone through a number
of changes and development stages together with the effects of globalization.
Businesses operating in different sectors have started to use Strategic
Marketing Accounting (SMA), which is occurred as an interaction between the
Marketing Information System (MIS) and the Accounting Information System (AIS),
as a tool in order to be able to provide customer satisfaction with the
globalization process and to maintain sustainability, to make strategic
marketing decisions, to achieve strategic marketing goals and to provide sustainable
competitive advantage. Strategic Marketing Accountancy (SMA) is an accounting
discipline that focuses on the marketing and sales activities of the business
and on the indirect analysis of the activities such as supply, production and
R&D and that is resultant from the assignments of strategic marketing in
the business and that features strategic marketing decisions and strategic
information marketing needs. The aim of this study is to address the importance
of Strategic Marketing Accounting in providing sustainable competitive
superiority of businesses in the globalization process. For this purpose,
product / service costs and product / service pricing activities, which
constitute the most important point of intersection of Marketing Information System
(MIS) and Accounting Information System (AIS), were tried to be considered in
terms of SMA; firstly the information about the MIS was given, then the
information about the AIS was given and the relation between the MIS and the
AIS was explained theoretically and the importance of the definition of SMA and
its importance in terms of present businesses was mentioned.
Marketing Accounting Strategic Marketing Accounting Globalization and Strategic Marketing Accounting
Günümüzde küreselleşmenin getirdiği ticari rekabet
ortamında hemen hemen tüm sektördeki işletmeler, küreselleşmenin etkileri ile
birlikte bir takım değişim ve gelişim aşamalarından geçmişlerdir. Farklı
sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler, küreselleşme süreci ile birlikte
müşteri memnuniyetini sağlayabilmek ve bu sayede sürdürülebilirliklerini
korumak, stratejik pazarlama kararları almak ve stratejik pazarlama hedeflerine
ulaşabilmek, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlayabilmek için Pazarlama
Bilgi Sistemi (PBS) ve Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS) arasındaki etkileşimin
ortaya çıkardığı bir yaklaşım olan Stratejik Pazarlama Muhasebesi’ni (SPM) bir
araç olarak kullanmaya başlamışlardır. Stratejik Pazarlama Muhasebesi (SPM),
işletmenin pazarlama ve satışla ilgili faaliyetlerine; tedarik, üretim, Ar-Ge
gibi faaliyetlerin dolaylı olarak analiz edilmesine odaklanan, işletmede
stratejik pazarlamanın görevlerinden meydana gelen, stratejik pazarlama
kararlarına ve pazara ilişkin bilgi ihtiyacını karşılamayı ön plana çıkaran bir
muhasebe disiplinidir. Bu çalışmanın amacı, küreselleşme sürecinde işletmelerin
sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlamalarında Stratejik Pazarlama
Muhasebesi’nin önemini ele almaktır. Bu amaçla, Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
ile Muhasebe Bilgi Sistemi (MBS)’nin en önemli kesişme noktasını oluşturan
ürün/hizmet maliyetleri ile ürün/hizmet fiyatlama faaliyetleri, SPM açısından
ele alınmaya çalışılmış, ilk önce PBS ile ilgili bilgilere yer verilmiş, daha
sonra MBS ile ilgili bilgilere yer verilerek PBS ile MBS arasındaki ilişki
teorik olarak açıklanmaya çalışılarak SPM’nin tanımına ve günümüz işletmeleri
açısından önemine değinilmiştir.
Pazarlama Muhasebesi Stratejik Pazarlama Muhasebesi Küreselleşme ve Stratejik Pazarlama Muhasebesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 8 Sayı: 15 |