Early childhood is a period when there is seen rapid changes developmentally. It is important to determine the state through developmental evaluation at the early childhood so that it would be possible to prevent or decrease potential developmental risks by early response. Aim of this study is to evaluate children who have developmental delay in regard to different variances. In the study, there was gathered data from 995 children (485 girls, 510 boys) who are 31-72 months-old. In this study, Gazi Early Childhood Assessment Tool (GECAT) was used. The data was gathered by child development specialists from Adapazarı, Ankara, Antalya, Bitlis, İstanbul, Kırıkkale, Karabük and Mersin – who have the certificate of GECAT. Raw scores the children got from GECAT were compared to their t scores, and frequency and percentage values of the children who were at the bottom without any progress were analyzed in terms of variances as the cities they live in and their genders. It has been determined in all the sub-dimensions that there was no difference between the scores of girls and boys, and girls and boys have shown similar characteristics in zones of development. It has been seen that variance in the scores was decreased and developmental differences of the children were lessened with age in all the zones of development. However, it is a remarkable finding that this decrease in the variance is slower in cognitive development. It has been detected that 8,7% of children, 6,8% of children and 12,5% of children have shown progress out of normal bounds respectively in psychomotor development, cognitive development and social-emotional development. It has been found that children living in Bitlis, Kırıkkale and İstanbul have higher rates of developmental delay that those living in other cities.
Erken çocukluk
dönemi, gelişimsel olarak hızlı değişimlerin görüldüğü bir dönemdir. Erken
dönemde gelişimsel değerlendirmeyle durumun saptanması, yapılacak erken
müdahale ile olası gelişimsel risklerin önlenmesi veya azaltılması açısından
önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı gelişimsel geriliği olan çocukların
çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesidir. Araştırmada 31-72 aylık olmak
üzere 485 kız, 510 erkek toplam 995 çocuktan veri toplanmıştır. Araştırmada
Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı (GEÇDA) kullanılmıştır. Veriler
Adapazarı, Ankara, Antalya, Bitlis, İstanbul, Kırıkkale, Karabük ve Mersin
illerinde GEÇDA sertifikasına sahip olan çocuk gelişimciler tarafından
toplanmıştır. Çocuklar GEÇDA’dan aldıkları ham puanlar, T puanları ile
karşılaştırılmış, normal gelişim göstermeyip alt sınırda bulunan çocukların
frekans ve yüzde değerleri yaşadıkları il ve cinsiyet değişkenleri bakımından
incelenmiştir. Tüm alt boyutlarda cinsiyet değişkenine göre kız ve erkek
çocukların puanları arasında fark olmadığı, gelişim alanlarında kız ve erkek
çocukların benzer özellikler gösterdiği belirlenmiştir. Tüm gelişim alanlarında
yaşla birlikte puanlardaki varyansın küçüldüğü ve çocuklar arasındaki
gelişimsel farkların azaldığı görülmüştür. Ancak varyanstaki bu küçülmenin
bilişsel gelişimde daha yavaş olması dikkat çekici bir bulgudur. Çocukların psikomotor
gelişim alanında %8,7’sinin, bilişsel gelişim alanında %6,8’inin ve sosyal
duygusal gelişim alanında %12,5’inin normal sınırın altında gelişim gösterdiği
belirlenmiştir. Bitlis, Kırıkkale ve İstanbul illerinde yaşayan çocukların
gelişimsel gerilik oranları diğer illere göre daha yüksek bulunmuştur.
GEÇDA gelişimsel değerlendirme erken çocukluk gelişimsel gerilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 9 Sayı: 18 |