Soil has been considered as a respected and sacred element in many societies throughout the human history. It has also been seen as a holy element among Turkish nations even before Islam. This perception has become even more important with the adoption of Islam. The soil forms the basis of man's creation. In Islamic belief qur'anic creation formed around the soil. The soil has many meanings both in mysticism and in folk beliefs. Sometimes the soil is the main stage of man's creation. Sometimes the soil is one of the treatment styles. Yunus Emre is one of the most used poets in soil images. Yunus uses soil in different meanings in his verses. According to Yunus, the soil is the material creation of man in myths of creation and in religious beliefs alike. Yunus does not tolerate that human only interest in world affairs forgetting the real life hereafter. Yunus tells people to worship in verses. According to Yunus, the soil is an image of death which is the symbol of creation from earth and then pass away. According to Yunus, the soil is a modest. The soil is not a final disappearance. The soil is the beginning of a real life. According to Yunus, the soil is a value image.
Toprak, insanların
tarih sahnesine çıkışından itibaren birçok kültürde saygın görülen, kutsal
kabul edilen önemli bir unsurdur. Toprak İslamiyetin kabülünden önce de Türkler
arasında kutsal olarak görülmüştür. İnsanın yaratılışının esas maddesini
oluşturan toprak, Kur’an merkezli yaratılışın var olduğu İslam inancında ana
maddedir. Toprak, hem tasavvufta hem de halk inançlarında farklı anlam katmanlarını
taşır. Bazen insanın yaratılışının ana maddesi, bazen tedavi usullerinden biri
olarak karşımıza çıkar. Yunus Emre de toprak imgesini dizelerinde en fazla
kullanan şairlerden biridir. Yunus, toprak imgesini dizelerinde farklı anlamlarda
kullanır. Yunus, toprağı, yaratılış mitlerinde ve dinî inançlardaki benzer
telakkilerle, insanın yaratılış maddesi olarak görür. Ona göre insan dünyaya
bağlanıp ahiret hayatını unutmamalıdır. Bedeni arzularını önceleyen insan, tamaha, bencilliğe kendini teslim eder.
Yunus’a göre insan erdemli bir yaşama yönelmelidir. Toprak Yunus’ta erdemli
hayatın bir simgesi olarak ölümü karşılar. Diğer taraftan toprak olan her
gönül rahmetle dolacaktır. İnsanın hem yaratılışının hem de ölümünün sonunda
ulaşacağı toprak tevazunun ifadesidir. Yunus için toprak bir değerin
ifadesidir. Toprak bir taraftan gerçek hayatın başlangıcı diğer yönden kul olma
bilinciyle bir değerin sembolüdür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 9 Sayı: 18 |