Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN OVERVIEW OF POSTGRADUATE DISSERTATIONS WRITTEN ON PRIMARY SCHOOL PROGRAMS IN TURKEY

Yıl 2022, Sayı: 24, 156 - 168, 30.10.2022
https://doi.org/10.29029/busbed.1120067

Öz

The main purpose of this study is to examine the postgraduate dissertations written on primary school programs in the last ten years since 2012, when the compulsory education period was extended to 12 (4+4+4) years with the amendment of the "Primary Education and Education Law" numbered 6287. Within the scope of this purpose, the dissertations in the National Thesis Center database of the Council of Higher Education were examined with a qualitative research approach and document analysis technique. The sample of the study was determined by the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling types. In this context, the sample of the research consisted of 46 postgraduate dissertations. These dissertations were analyzed based on the variables of publication year, type of dissertations (master or doctorate), university, department, grade level, course, method, data collection tools, and data analysis methods. The findings were presented to the readers with graphics containing descriptive statistics. According to the results of the study, the number of postgraduate dissertations on the subject is insufficient, the master's dissertations are more than doctoral dissertations, most of the studies came from Gazi and Marmara universities, most of them were carried out at the 4th grade level of primary school according to grade levels, dissertations are especially in primary school education and education programs department, and when examined according to subject areas, it was seen that the dissertations made within the scope of Turkish and English courses came to the fore and quantitative research methods were mostly used in dissertations.

Kaynakça

  • Abir, M. (2017). 2013 ilkokullar ve ortaokullar fen bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi-Muğla ili örneği [Yüksek Lisans Tezi], Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Altun, T., Baştürk, A., & Gülay, A. (2019). Sınıf öğretmenleri ve okul yöneticilerinin ilkokul programlarının güncellenmesine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 209-222. https://doi.org/10.12984/egeefd.462958
  • Aygün, A. (2021). Türkiye’de 2005-2018 yılları arasında ilkokul programlarına yönelik yapılan bilimsel araştırmaların tematik analizi [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Aykan, A., & Tatar, M. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım ile ilgili yeterlik düzeyleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 381-395. https://doi.org/10.18506/anemon.287791
  • Beyaztaş, D. İ., Kaptı, S. B., & Senemoğlu, N. (2013). Cumhuriyetten günümüze ilkokul/ilköğretim programlarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 319-344.
  • Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Deveci, Ö. ve Aykaç, N. (2020). Türkiye Cumhuriyeti’nde uygulanan ilkokul matematik dersi öğretim programlarının incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1512-1532. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-547848
  • Gül, U. (2018). Cumhuriyetten günümüze ilkokul eğitim programları ve inovatif etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Yeditepe Üniversitesi.
  • Güven, B., ve Özçelik, Ç. (2017). İlkokul Matematik dersine yönelik gerçekleştirilen lisansüstü eğitim tez çalışmalarına ilişkin bir inceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 693-714. https://doi.org/10.17244/eku.347800
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye’de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 198- 216.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(4). 27-47.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Ornstein, A.C. & Hunkins, F.P. (2004). Curriculum: Foundations, Principals and Issues. (4th Ed.). Allyn and Bacon.
  • Ozan, C. & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri, Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136.
  • Özenç, M. ve Özenç, E. G. (2013). Sınıf Öğretmenleri ile Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Yöntem Bölümü Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1). 132-141.
  • Özkan, Y. Ö., ve Şenyurt, S. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 628-653. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304724
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative Evaluation and Research Methods. Sage.
  • Piaget, J. (1936). Origins of intelligence in the child. Routledge & Kegan Paul.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi.
  • Taşdemir, M., Şahin, C., Taşdemir, F., Kılıç, F., Dağıstan, A. ve Dağdelen, S. (2018). İlkokul İngilizce öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 121-130.
  • Toptaş, V., ve Gözel, E. (2018). Türkiye’de matematik kaygısı ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 136-146.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi, [Yüksek Lisans Tezi], Balıkesir Üniversitesi.
  • Woolfolk, A. (2010). Educational Psychology. (11th Ed.). Pearson Education Inc.
  • Yaşar, Ş. ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 113-124
  • Yenilmez, K. ve Sölpük, N. (2014). Matematik dersi öğretim programı ile ilgili tezlerin incelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 33-42.
  • Yüksek Öğretin Kurumu (2022). Türlerine göre mevcut üniversite sayısı. https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 Yılları Arasında Matematik Eğitimi Alanında Türkiye’de Yapılan Çalışmalarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi], Selçuk Üniversitesi.

TÜRKİYE’DE İLKOKUL PROGRAMLARI İLE İLGİLİ YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 24, 156 - 168, 30.10.2022
https://doi.org/10.29029/busbed.1120067

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, 6287 sayılı “İlköğretim ve Eğitim Yasası” ile zorunlu eğitim süresinin 12 (4+4+4) yıla çıkarıldığı 2012 yılından itibaren son on yılda ilkokul programlarıyla ilgili yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu amaç kapsamında Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanındaki tezler, nitel araştırma yaklaşımıyla ve doküman incelemesi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi amaçlı örnekleme türlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın örneklemini 46 lisansüstü tez çalışması oluşturmuştur. Bu tez çalışmaları; yayın yılı, tez türü, üniversite, anabilim dalı, sınıf düzeyi, ders, yöntem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri değişkenlerine göre incelenmiştir. Yapılan analizlerden elde edilen bulgular, betimsel istatistiklerin yer aldığı grafik ve tablolarla okuyuculara sunulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre; konuyla ilgili lisansüstü tez çalışmalarının sayıca yetersiz olduğu, yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerine oranla daha fazla olduğu, en çok araştırmanın Gazi ve Marmara üniversitelerinde yapıldığı, sınıf düzeylerine göre en fazla çalışmanın ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde yapıldığı, tezlerin özellikle sınıf eğitimi ile eğitim programları ve öğretim anabilim dalında yoğunlaştığı, konu alanlarına göre incelendiğinde ise Türkçe ve İngilizce dersleri kapsamında yapılan tezlerin ön plana çıktığı ve tezlerde daha çok nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Abir, M. (2017). 2013 ilkokullar ve ortaokullar fen bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi-Muğla ili örneği [Yüksek Lisans Tezi], Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Altun, T., Baştürk, A., & Gülay, A. (2019). Sınıf öğretmenleri ve okul yöneticilerinin ilkokul programlarının güncellenmesine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 209-222. https://doi.org/10.12984/egeefd.462958
  • Aygün, A. (2021). Türkiye’de 2005-2018 yılları arasında ilkokul programlarına yönelik yapılan bilimsel araştırmaların tematik analizi [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Aykan, A., & Tatar, M. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım ile ilgili yeterlik düzeyleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 381-395. https://doi.org/10.18506/anemon.287791
  • Beyaztaş, D. İ., Kaptı, S. B., & Senemoğlu, N. (2013). Cumhuriyetten günümüze ilkokul/ilköğretim programlarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 319-344.
  • Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(3), 862-881.
  • Deveci, Ö. ve Aykaç, N. (2020). Türkiye Cumhuriyeti’nde uygulanan ilkokul matematik dersi öğretim programlarının incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1512-1532. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-547848
  • Gül, U. (2018). Cumhuriyetten günümüze ilkokul eğitim programları ve inovatif etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Yeditepe Üniversitesi.
  • Güven, B., ve Özçelik, Ç. (2017). İlkokul Matematik dersine yönelik gerçekleştirilen lisansüstü eğitim tez çalışmalarına ilişkin bir inceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 693-714. https://doi.org/10.17244/eku.347800
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye’de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 198- 216.
  • Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf Öğretmenliği Alanındaki Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(4). 27-47.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Ornstein, A.C. & Hunkins, F.P. (2004). Curriculum: Foundations, Principals and Issues. (4th Ed.). Allyn and Bacon.
  • Ozan, C. & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri, Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136.
  • Özenç, M. ve Özenç, E. G. (2013). Sınıf Öğretmenleri ile Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Yöntem Bölümü Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1). 132-141.
  • Özkan, Y. Ö., ve Şenyurt, S. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 628-653. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304724
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative Evaluation and Research Methods. Sage.
  • Piaget, J. (1936). Origins of intelligence in the child. Routledge & Kegan Paul.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Pegem Akademi.
  • Taşdemir, M., Şahin, C., Taşdemir, F., Kılıç, F., Dağıstan, A. ve Dağdelen, S. (2018). İlkokul İngilizce öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 121-130.
  • Toptaş, V., ve Gözel, E. (2018). Türkiye’de matematik kaygısı ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 136-146.
  • Türkyılmaz, A. (2011). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi, [Yüksek Lisans Tezi], Balıkesir Üniversitesi.
  • Woolfolk, A. (2010). Educational Psychology. (11th Ed.). Pearson Education Inc.
  • Yaşar, Ş. ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 113-124
  • Yenilmez, K. ve Sölpük, N. (2014). Matematik dersi öğretim programı ile ilgili tezlerin incelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 33-42.
  • Yüksek Öğretin Kurumu (2022). Türlerine göre mevcut üniversite sayısı. https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 Yılları Arasında Matematik Eğitimi Alanında Türkiye’de Yapılan Çalışmalarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi], Selçuk Üniversitesi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Aykan 0000-0002-8033-0821

Emir Feridun Çalışkan 0000-0002-0650-896X

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Aykan, A., & Çalışkan, E. F. (2022). TÜRKİYE’DE İLKOKUL PROGRAMLARI İLE İLGİLİ YAZILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(24), 156-168. https://doi.org/10.29029/busbed.1120067