In this research, it is aimed to analyze the psychological capital, class connectedness and alienation of university students according to the views of students and instructors. According to the findings of the research conducted with the qualitative method, some of the factors that reduce the psychological capital of the students are; their concerns about the future, employment problems, and not knowing their profession. Some of the factors that increase their psychological capital are; students' positive future expectations, high motivation, self-confidence, physical endurance, communication power. According to the participants, some of the factors that reduce students' class connectedness are experiencing grouping, being closed to communication, finding people insincere, lack of joint activity; Some of the factors that increase students' classroom connectedness are being in different social environments, the effect of team sports, being friendly and learning from each other. According to the participants, some of the factors that reduce students' alienation from school are the belief in the benefits of the lessons, the equipment of the university, the management-instructor-student relationship; Some of the factors that increase the alienation of students from school are not choosing the department voluntarily, the location of the faculty to the campus, and the scarcity of social areas.
Qualitative method Undergraduates Psychological capital Classroom connectedness School alienation
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikolojik sermaye, sınıf bağlılığı ve okula yabancılaşmalarının öğrenci ve öğretim elemanı görüşlerine göre analizi amaçlanmaktadır. Nitel yöntem ile yapılan araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin psikolojik sermayelerini azaltan etmenlerden bazıları; gelecek kaygıları, istihdam sorunları, mesleklerini tanımamalarıdır. Psikolojik sermayelerini artıran etmenlerden bazıları; öğrencilerin olumlu gelecek beklentileri, yüksek motivasyonları, kendilerine güvenmeleri, fiziksel dayanıklılıkları, iletişim güçleridir. Katılımcılara göre öğrencilerin sınıf bağlılığını azaltan etmenlerden bazıları, gruplaşma yaşanması, iletişime kapalı olunması, kişileri samimiyetsiz bulma, ortak faaliyet eksikliği; öğrencilerin sınıf bağlılığını artıran etmenlerden bazıları, farklı sosyal ortamlarda bulunulması, takım sporlarının etkisi, arkadaş canlısı olma ve birbirlerinden bir şeyler öğrenebilmeleridir. Katılımcılara göre öğrencilerin okula yabancılaşmalarını azaltan etmenlerden bazıları, derslerin faydasına olan inanç, üniversitenin donanımı, yönetim-öğretim elemanı-öğrenci ilişkisi; öğrencilerin okula yabancılaşmalarını artıran etmenlerden bazıları, bölümü isteyerek seçmeme, fakültenin kampüse konumu, sosyal alanların azlığıdır.
Nitel yöntem Üniversite öğrencileri Psikolojik sermaye Sınıf bağlılığı Okula yabancılaşma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Sayı: 25 |