This study aims to examine the impact of learning activities organized in different learning environments on learners' levels of social presence, learning, and satisfaction. An experimental study was conducted on two separate groups using a widely used learning management system and a social networking platform during a six-week implementation period, employing various learning activities such as educational videos, true-false matching, question-answer, chat, and discussion. The research sample consists of 64 students enrolled in an undergraduate program at a state university. Two different learning environments were designed for the experimental procedure. This study collected data related to three variables: social presence perception, achievement status, and satisfaction level. The "social presence scale" was used to measure social presence perception, the "satisfaction scale" was used to measure satisfaction level, and the "academic achievement test" was used to determine the level of learning. The collected data were analyzed using descriptive statistical tools, t-test, and analysis of covariance (ANCOVA) methods. According to the research findings, learning management systems and social networking platforms generally do not differ in terms of learners' perception of social participation, satisfaction level, and academic achievement level. While differentiation in favor of the learning management system was observed in terms of satisfaction level on an item basis, differentiation was found in terms of communication and interaction with group peers in the social networking environment. Furthermore, a positive relationship was found between students' academic achievements and their perception of social participation in the learning management system environment. In contrast, no relationship was observed in the social networking environment. Therefore, implementing similar activities in different environments does not lead to differences in perception of social participation, satisfaction, and achievement. However, differences may arise among these variables depending on the characteristics of the environments. Hence, it is important to combine the strengths of the environments to facilitate positive interaction among these variables. In this way, the strengths of the environments should be integrated to foster a positive interaction among these variables.
Learning Management System Social Media Platform Social Presence Satisfaction Achievement Interaction
Bu çalışmanın amacı, farklı öğrenme ortamlarında düzenlenen öğrenme etkinliklerinin öğrenenlerin sosyal bulunuşluk, öğrenme ve memnuniyet düzeylerine etkisini incelemektir. Eğitsel videolar, doğru-yanlış eşleştirme, soru-cevap, sohbet ve tartışma gibi çeşitli öğrenme etkinlikleri kullanılarak altı haftalık bir uygulama süreci boyunca yaygın olarak kullanılan bir öğrenme yönetim sistemi ve sosyal paylaşım ortamını kullanan iki ayrı grup üzerinde deneysel çalışma yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir devlet üniversitesinin lisans programına kayıtlı 64 öğrenci oluşturmaktadır. Deneysel işlem için iki farklı öğrenme ortamı tasarlanmıştır. Bu çalışmada, sosyal bulunuşluk algısı, başarı durumu ve memnuniyet seviyesi olmak üzere üç değişken ile ilgili veriler toplanmıştır. Sosyal bulunuşluk algısını ölçmek için "sosyal bulunuşluk ölçeği", memnuniyet seviyesini ölçmek için "memnuniyet ölçeği" ve öğrenme düzeyini belirlemek için "akademik başarı testi" kullanılmıştır. Toplanan veriler, betimsel istatistik araçları, t-testi ve kovaryans analizi (ANCOVA) yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğrenme yönetim sistemi ve sosyal paylaşım ortamları öğrenenlerin sosyal katılım algısı, memnuniyet düzeyi ve akademik başarı düzeyi açısından genel olarak farklılık göstermemektedir. Madde bazında öğrenme yönetim sistemi lehine memnuniyet düzeyinde farklılaşma gözlemlenirken, sosyal paylaşım ortamında grup arkadaşlarıyla iletişim ve etkileşim açısından bir farklılaşma bulunmaktadır. Ayrıca, öğrenme yönetim sistemi ortamında öğrencilerin akademik başarıları ile sosyal katılım algısı arasında pozitif bir ilişki bulunurken, sosyal paylaşım ortamında herhangi bir ilişki gözlemlenmemiştir. Bu nedenle, benzer etkinliklerin farklı ortamlarda uygulanması, sosyal katılım algısı, memnuniyet düzeyi ve başarı seviyelerinde farklılıklara yol açmamaktadır. Ancak, ortamların özelliklerine bağlı olarak bu değişkenler arasında farklılıklar oluşabilir. Bu nedenle, ortamların güçlü yönlerinin birleştirilmesiyle bu değişkenler arasında olumlu etkileşim sağlanması önemlidir. Bu şekilde, bu değişkenler arasında olumlu bir etkileşim sağlamak için ortamların güçlü yönleri birleştirilmelidir.
Öğrenme Yönetim Sistemi Sosyal Medya Platformu Sosyal Bulunuşluk Memnuniyet Başarı Etkileşim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Sayı: 26 |