The current century triggers rapid changes in the business world, necessitating individuals to possess various competencies to adapt to these changes. In this context, young people transitioning from school to work, especially those with the 21st-century competencies sought by employers, will significantly facilitate their entry into the business world and ability to sustain themselves in the labour market. However, findings in the literature indicating a gap between graduates' competencies and those sought by employers point to a significant issue. In this context, this study aims to examine university students' perceptions of transitioning from school to work regarding the 21st-century competencies sought by employers and their levels of knowledge related to these competencies. In this research, which used a survey design, data were collected from a total of 712 students studying in seven different faculties. A questionnaire containing questions about 13 competencies determined based on various reports and studies was used to collect the data. According to the results obtained from the study, it was observed that the students' levels of knowledge and their levels of possessing these competencies are average. In addition to this result, it was concluded that there are differences in students' average scores regarding these competencies based on gender and the faculties they attend. These findings were discussed in light of the literature, and various recommendations were made to university administrators and career centre managers.
21st century competencies school to work transition college students
1919B012205405
İçinde bulunulan yüzyıl iş dünyasında hızlı değişimleri tetiklemektedir. Bu hızlı değişimlere ayak uydurabilmek için ise kişilerin çeşitli yeterliliklere sahip olması gerekmektedir. Bu kapsamda, okuldan işe geçiş sürecinde olan gençlerin, özellikle işverenler tarafından aranan 21. yy yeterliliklerine sahip olmasının iş dünyasına girişlerini ve iş gücü piyasasında tutunabilmelerini önemli ölçüde kolaylaştıracağı söylenebilir. Fakat alanyazında mezun olan öğrencilerin sahip olduğu yeterlilikler ile işverenlerin mezunlarda aradığı yeterlilikler arasında bir boşluk olduğuna yönelik bulgular önemli bir soruna işaret etmektedir. Bu bağlamda mevcut araştırmada okuldan işe geçiş sürecinde olan üniversite öğrencilerinin işverenler tarafından aranan 21. yy yeterliliklerine ilişkin algıları ve bu yeterliliklerle ilgili bilgi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama deseninin kullanıldığı bu araştırma kapsamında yedi farklı fakültede öğrenim gören toplamda 712 öğrenciden veriler toplanmıştır. Verilerin toplanmasında çeşitli raporlar ve araştırmalara dayalı olarak belirlenen 13 yeterliliğe ilişkin soruların bulunduğu bir anket kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin söz konusu yeterliliklere ilişkin bilgi düzeylerinin ve bu yeterliliklere sahip olma düzeylerinin ortalama olduğu görülmüştür. Bu sonuca ek olarak öğrencilerin söz konusu yeterliliklere ilişkin ortalama puanlarında da cinsiyet ve öğrenim gördükleri fakültelere göre çeşitli farklılıkların bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar alanyazın ışığında tartışılarak hem üniversite idarecilerine hem de üniversitelerin kariyer merkezi yöneticilerine çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
21. yy yeterlilikleri okuldan işe geçiş üniversite öğrencileri
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Etik kurul izin bilgileri Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Etik Kurulu Etik değerlendirme kararının tarihi: 25.11.2022 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 2022-1039 Araştırmada yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
1919B012205405
Bu araştırmanın yürütülmesinde 2209-A destekleri kapsamında destek veren Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumuna teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İstihdam Eşitliği ve Çeşitliliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012205405 |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Sayı: 27 |