ENDÜSTRİ 4.0 VE MUHASEBE MESLEĞİ: DOĞU ANADOLU BÖLGESİNDE FAALİYET GÖSTEREN MUHASEBE MESLEK MENSUPLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2024,
Sayı: 28, 114 - 130, 30.10.2024
Yunus Doğan
,
Ersin Korkmaz
,
Müslüm Polat
Öz
Bu çalışmanın amacı, Endüstri 4.0 kapsamında değerlendirilen bilgi teknolojisi ürünlerine ilişkin muhasebe meslek mensuplarının bakış açılarını Teknoloji Kabul Modeli Ölçeği (TKM) kullanarak değerlendirmektir. Çalışma, Doğu Anadolu Bölgesinde faaliyet gösteren muhasebe meslek mensupları üzerinde yapılan bir anket çalışmasına dayanmaktadır. Elde edilen veriler, SPSS 25.0 ve AMOS yazılımları kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçları, muhasebe meslek mensuplarının bilgi teknolojilerine karşı genellikle olumlu bir tutum sergilediğini göstermektedir. Katılımcıların Engel, Algılanan Fayda, Tutum, Niyet, Davranış, Verimlilik ve COVID-19 Pandemisi ile ilgili sorulara verdikleri cevaplar, Algılanan Kullanım Kolaylığı haricinde genellikle ortalamanın üzerinde seyretmiştir.
Analizler, katılımcıların demografik özelliklerine göre TKM bileşenlerine olan algılarında anlamlı bir farklılık olmadığını ortaya koymuştur. Bu bulgular, muhasebe meslek mensuplarının Endüstri 4.0'a yönelik algılarının genellikle benzer olduğunu ve demografik faktörlerin bu algılarda belirleyici bir rol oynamadığını işaret etmektedir.
Sonuç olarak, bu çalışma Endüstri 4.0'ın muhasebe mesleği üzerindeki etkilerini anlamak ve uyum sağlamak için gerekli stratejileri belirlemek açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
Etik Beyan
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Teşekkür
Danışman Hocalarım Doç. Dr. Müslüm POLAT ve Doç. Dr. Ersin KORKMAZ'a bu makaleyi hazırlamamda verdikleri destekler için teşekkürlerimi sunarım.
Kaynakça
- Akgul, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri. Emek Ofset.
- Arnold, V., & Sutton, S. G. (2018). Advanced technologies in auditing: Assurances for blockchain. International Journal of Auditing, 22(1), 115-122. https://doi.org/10.1111/ijau.12111
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. bs.). Pegem Akademi.
- Child, D. (2006). The essentials of factor analysis (3rd ed.). Continuum International Publishing Group.
- Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd ed.). John Wiley & Sons.
- Cordos, A. (2022). Incremental redesign of the accounting profession in the context of digitalisation and Industry 4.0. Ediția a VI-a, 97.
- Erdoğan, Y., Bayram, S., & Deniz, L. (2007). Web tabanlı öğretim tutum ölçeği: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
- Erdoğan, E. (2020). Dijital muhasebe uygulamaları kullanımının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/11616/18710
- Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar: Ölçme ve psikometrinin tarihsel kökenleri, güvenirlik, geçerlik, madde analizi, tutumlar; bileşenleri ve ölçülmesi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Ghani, E. K., & Muhammad, K. (2019). Industry 4.0: Employers' expectations of accounting graduates and its implications on teaching and learning practices. International Journal of Education and Practice, 7(1), 19-29. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.71.19.29
- Herawati, S. D., Putri, A., Kalistiani, M., Jonathan, R., Aprilianti, S. N., & Saudi, M. H. (2021). Transformation of accountants in Industry 4.0 and the new normal era. Review of International Geographical Education Online, 11(5), 1676-1684.
- Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Scientific Software International.
- Kumar, V., & Sharma, R. R. (2020). Impact of Industry 4.0 on various sectors of business. In V. Kumar & R. R. Sharma (Eds.), Handbook of research on advanced data analytics for knowledge-based decision making (pp. 85-101). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2768-9.ch005
- Lansdell, P. A., Mohammadali-Haji, A., & Marx, B. (2020). University accounting programmes and the development of Industry 4.0 soft skills. Journal of Economic and Financial Sciences, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.4102/jef.v13i1.483
- Lazim, C. S. L. M., Ismail, N. D. B., & Tazilah, M. D. A. K. (2021). Application of technology acceptance model (TKM) towards online learning during COVID-19 pandemic: Accounting students' perspective. International Journal of Business, Economics and Law, 24(1), 13-20.
- Lu, Y., Papagiannidis, S., Alamanos, E., & Duan, Y. (2017). Paving the future: A bibliometric analysis of scholarly publications on Industry 4.0. Technological Forecasting and Social Change, 135, 66-79. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.048
- McKnight, P. E., & Najab, J. (2010). Mann-Whitney U test. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1-1. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0524
- Ös, M. (2021). Endüstri 4.0’ın muhasebe mesleğine etkisinin teknoloji kabul modeli ile ölçümü (Yayımlanmamış doktora tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
- Razali, F. A., Jusoh, M. A., Talib, S. L. A., & Awang, N. (2022). The impact of Industry 4.0 towards accounting profession and graduates' career readiness: A review of literature. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(7), e001624. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i7.1624
- Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. Currency.
- Serçemeli, M., & Kurnaz, E. (2016). Denetimde bilgi teknoloji ürünleri kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 43-52. https://doi.org/10.24848/jfm.2020.v45.i1.01
- Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2000). Research methods in psychology (5th ed.). McGraw-Hill.
- Stancheva-Todorova, E. (2020). The knowledge and skills profile of accountant 4.0. Horizons Series A, 25, 10-20.
- Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis? Proceedings of the 31st Annual SAS Users Group International Conference, 1-17.
- Supriadi, I., Rahardjo, K. A., & Suprihandari, M. D. (2020). Expectations and standards for accounting professions and implications in the learning pattern in Industry 4.0. Ilomata International Journal of Tax and Accounting, 1(2), 66-73.
- Torun, N. K., & Cengiz, E. (2018). Endüstri 4.0 bakış açısının öğrenciler gözünden teknoloji kabul modeli (TKM) ile ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (21), 445-464. https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410
- Wamba, S. F., Gunasekaran, A., Akter, S., Ren, S. J. F., Dubey, R., & Childe, S. J. (2017). Big data analytics and firm performance: Effects of dynamic capabilities. Journal of Business Research, 70, 356-365. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.08.009
INDUSTRY 4.0 AND ACCOUNTING PROFESSION: A STUDY ON ACCOUNTING PROFESSIONALS OPERATING IN THE EASTERN ANATOLIA REGION
Yıl 2024,
Sayı: 28, 114 - 130, 30.10.2024
Yunus Doğan
,
Ersin Korkmaz
,
Müslüm Polat
Öz
This study aims to evaluate the perspectives of professional accountants regarding information technology products evaluated within the scope of Industry 4.0 by using the Technology Acceptance Model Scale (TAM). The study is based on a survey conducted on professional accountants operating in the Eastern Anatolia Region. The data obtained was analyzed using SPSS 25.0 and AMOS software.
Research results show that professional accountants generally have a positive attitude towards information technologies. Participants' answers to questions about Obstacle, Perceived Benefit, Attitude, Intention, Behavior, Productivity and COVID-19 Pandemic were generally above average, except for Perceived Ease of Use.
Analyzes revealed that there was no significant difference in participants' perceptions of TAM components according to their demographic characteristics. These findings indicate that professional accountants' perceptions of Industry 4.0 are generally similar and that demographic factors do not play a determining role in these perceptions.
As a result, this study is considered an important step in understanding the effects of Industry 4.0 on the accounting profession and determining the necessary strategies to adapt.
Kaynakça
- Akgul, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri. Emek Ofset.
- Arnold, V., & Sutton, S. G. (2018). Advanced technologies in auditing: Assurances for blockchain. International Journal of Auditing, 22(1), 115-122. https://doi.org/10.1111/ijau.12111
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. bs.). Pegem Akademi.
- Child, D. (2006). The essentials of factor analysis (3rd ed.). Continuum International Publishing Group.
- Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd ed.). John Wiley & Sons.
- Cordos, A. (2022). Incremental redesign of the accounting profession in the context of digitalisation and Industry 4.0. Ediția a VI-a, 97.
- Erdoğan, Y., Bayram, S., & Deniz, L. (2007). Web tabanlı öğretim tutum ölçeği: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
- Erdoğan, E. (2020). Dijital muhasebe uygulamaları kullanımının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi: Muhasebe meslek mensupları üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/11616/18710
- Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar: Ölçme ve psikometrinin tarihsel kökenleri, güvenirlik, geçerlik, madde analizi, tutumlar; bileşenleri ve ölçülmesi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
- Ghani, E. K., & Muhammad, K. (2019). Industry 4.0: Employers' expectations of accounting graduates and its implications on teaching and learning practices. International Journal of Education and Practice, 7(1), 19-29. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.71.19.29
- Herawati, S. D., Putri, A., Kalistiani, M., Jonathan, R., Aprilianti, S. N., & Saudi, M. H. (2021). Transformation of accountants in Industry 4.0 and the new normal era. Review of International Geographical Education Online, 11(5), 1676-1684.
- Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Scientific Software International.
- Kumar, V., & Sharma, R. R. (2020). Impact of Industry 4.0 on various sectors of business. In V. Kumar & R. R. Sharma (Eds.), Handbook of research on advanced data analytics for knowledge-based decision making (pp. 85-101). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2768-9.ch005
- Lansdell, P. A., Mohammadali-Haji, A., & Marx, B. (2020). University accounting programmes and the development of Industry 4.0 soft skills. Journal of Economic and Financial Sciences, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.4102/jef.v13i1.483
- Lazim, C. S. L. M., Ismail, N. D. B., & Tazilah, M. D. A. K. (2021). Application of technology acceptance model (TKM) towards online learning during COVID-19 pandemic: Accounting students' perspective. International Journal of Business, Economics and Law, 24(1), 13-20.
- Lu, Y., Papagiannidis, S., Alamanos, E., & Duan, Y. (2017). Paving the future: A bibliometric analysis of scholarly publications on Industry 4.0. Technological Forecasting and Social Change, 135, 66-79. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.048
- McKnight, P. E., & Najab, J. (2010). Mann-Whitney U test. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1-1. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0524
- Ös, M. (2021). Endüstri 4.0’ın muhasebe mesleğine etkisinin teknoloji kabul modeli ile ölçümü (Yayımlanmamış doktora tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
- Razali, F. A., Jusoh, M. A., Talib, S. L. A., & Awang, N. (2022). The impact of Industry 4.0 towards accounting profession and graduates' career readiness: A review of literature. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(7), e001624. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i7.1624
- Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. Currency.
- Serçemeli, M., & Kurnaz, E. (2016). Denetimde bilgi teknoloji ürünleri kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile araştırılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 43-52. https://doi.org/10.24848/jfm.2020.v45.i1.01
- Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2000). Research methods in psychology (5th ed.). McGraw-Hill.
- Stancheva-Todorova, E. (2020). The knowledge and skills profile of accountant 4.0. Horizons Series A, 25, 10-20.
- Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis? Proceedings of the 31st Annual SAS Users Group International Conference, 1-17.
- Supriadi, I., Rahardjo, K. A., & Suprihandari, M. D. (2020). Expectations and standards for accounting professions and implications in the learning pattern in Industry 4.0. Ilomata International Journal of Tax and Accounting, 1(2), 66-73.
- Torun, N. K., & Cengiz, E. (2018). Endüstri 4.0 bakış açısının öğrenciler gözünden teknoloji kabul modeli (TKM) ile ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (21), 445-464. https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410
- Wamba, S. F., Gunasekaran, A., Akter, S., Ren, S. J. F., Dubey, R., & Childe, S. J. (2017). Big data analytics and firm performance: Effects of dynamic capabilities. Journal of Business Research, 70, 356-365. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.08.009