BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KİŞİLİK TİPLERİ

Year 2017, Volume: 7 Issue: 14, 331 - 342, 04.11.2017
https://doi.org/10.29029/busbed.322778

Abstract

Bu araştırmanın amacı
üniversite öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerinin cinsiyet ve öğrenim
gördükleri fakültelere göre düzey ve sıralamalarını belirlemektir. Bu
araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İnönü
Üniversitesinde dört yıllık ve üzeri fakültelerde öğrenimlerine devam eden
104’ü
  (%41,4)  erkek; 
147’si  (%58,6)  kız toplam 251 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu belirlemek için tabakalı amaçsal
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla
“Mesleki Kişilik Tipleri Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen veriler fakülte
ve cinsiyet değişkeni açısından mesleki kişilik tipleri envanterinin her bir
alt boyutu için aritmetik ortalama belirlenmiştir. Öğrencilerin meslek kişilik
tipleri grafikler halinde sunulmuştur.
  Araştırma
sonucunda kız öğrencilerin ilk üç mesleki kişilik tipleri
sosyal, sanatçı ve geleneksel olarak
sıralanmaktadır
. Üniversite öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri
sıralamaları fakülteler açısından incelendiğinde bütün fakülteler için ilk
sırada gelen mesleki kişilik tipi sosyal kişilik tipidir. 

References

  • Aydın, A. (1996). Empatik becerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A., & Yavuz, U. (2007). Lise türü ve mezuniyet başarısının kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(2), 441-454.
  • Bahar, H.H. (2002). Eğitim fakültesi, tıp fakültesi ve iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin bazı sosyo-ekonomik özellikleri ile fakülte tercihleri arasındaki ilişki Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 125-144.
  • Brown, D. (2003). Career Information, Career Counseling and Career Development. ABD: Pearson Education, Inc.
  • Brown, D., & Brooks, L. (1996). Career choice and development (3. Ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 19. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cowan, G., & Khatchadourian, D. (2003). Empathy, ways of knowing, and interdependence as mediators of gender differences in attitudes toward hate speech and freedom of speech, Psychology of Women Quarterly, 27 (4), 300-308.
  • Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Edition). USA: SAGE Publication, Inc.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empati-yardım etme eğilimi ilişkisi ve yardım etme eğiliminin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik derslerine yönelik tutumları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-104.
  • Foley, P. F., Kelly, M. E., & Hartman, B. W. (2006). Career indecision. In J.H. Greenhause & G.A. Callanan (Eds.), Encyclopedia of career development (109-115). London: Sage Publications.
  • Frady, W. P.(2005). A Study of High School Student’s Career Interest Inventories and Their Relationships To Students Completion of Occupational Programs. Unpublished Doctoral Dissertation, Clemson Universty, USA.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., & Altoe, G. ( 2007). Does empathy predict adolescents’ bullying and defending behavior? Aggressive Behavior, 33, 467-476.
  • Gottfredson, G. D., & Holland, J. L. (1989). Dictionary of Holland occupational codes (2nd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
  • Gottfredson, G.D. (1999). John L. Holland’s Contributions to Vocational Psychology: A Review and Evaluation. Journal of Vocational Behavior, 55, 15–40.
  • Gottfredson, L. (1980). Construct validity of Holland's occupational typology in terms of prestige, census, Department of Labor, and other classification systems. Journal of Applied Psychology. 651. 697-714.
  • Hogan, R., & Blake, R. (1999). John Holland’s Vocational Typology and Personality Theory. Journal of Vocational Behavior 55, 41-56.
  • Holland, J. L. (1992). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments (2 ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
  • Johnson, B. L. (1970). An Investigation of occupational values held by a group of rural Northern Mexico senior high school students (Unpublished Doctoral Dissertation). The Universty of New Mexico, New Mexico.
  • Kepçeoğlu, M. (2001).Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuram ve uygulamalar. Ankara Nobel Yayın Dağıtım.
  • Meikle, H. (2008). The role of occupational values and support in career choice: An emphasis on women in science (Unpublished Doctoral Dissertation). University of South Florida, Florida.
  • Reardon, R.C.,& Lenz, J.G. (1999). Holland’s Theory and Career Assessment. Journal of Vocational Behavior 55, 102–113.
  • Reeves, D. L., & Karlitz, G. (2005). Career ideas for teen education and training. New York: Bright Futures Press.
  • Sharf, R. S. (2006). Applying Career Develpment Theory To Counseling. USA: Thomson Brooks/Cole.
  • Spokane, A. R. & Cruza-Guet, M. C. (2005). Holland’s Theory of Vocational Personalities in Work Enviroments. In S. D. Brown & R.W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling (24-41), New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Taber, B.J., Hatung,P. J., Briddick, H., Briddick,W.C., & Rehfuss, M. C. (2011). Career style interview: A contextualized approach to career counseling. The Career Development Quarterly, 59, 274-287.
  • Valentine, S., Godkin, L., Fleischman, G. M., Kidwell, R. E., & Page, K. (2011). Corporate ethical values and altruism: The mediating role of career satisfaction. Journal of Business Ethics, 101 (4) ,509–523.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında paradigma değişimi ve Türkiye açısından sonuçlar: Geçmişten geleceğe yönelik bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 97-118.
  • Zunker, V. G. (2006). Career Counseling A Holistic Approach. ABD: Brooks/cole product.

Vocational Personality Types of University Students

Year 2017, Volume: 7 Issue: 14, 331 - 342, 04.11.2017
https://doi.org/10.29029/busbed.322778

Abstract

The aim of this study
is to determine levels and sortings of vocational personality types of
universtity studensts regarding their sex and faculties. The working group of
this study consists of 251 university students (104 male (%41,4) and 147 female
(%58,6)) who were studying at four and upper year  faculties during 2016-2017 education period. Stratified
sampling was used to determine the working group of the study. “Vocational
Personality Types Inventory” was used for data collection. Datas collected were
determined as arithmetic mean for each subdimension of vocational personality
types inventory regarding faculty and sex variables. Then vocational
personality types of students were presented in graphics. As a result of the
study, first three of occupational personality types of girls were sorted as
social, artist and traditional. Investigating the sorting of occupational
personality types of students with regard to faculties, the first occupational
personality type was social for all faculties.

References

  • Aydın, A. (1996). Empatik becerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A., & Yavuz, U. (2007). Lise türü ve mezuniyet başarısının kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(2), 441-454.
  • Bahar, H.H. (2002). Eğitim fakültesi, tıp fakültesi ve iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin bazı sosyo-ekonomik özellikleri ile fakülte tercihleri arasındaki ilişki Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 125-144.
  • Brown, D. (2003). Career Information, Career Counseling and Career Development. ABD: Pearson Education, Inc.
  • Brown, D., & Brooks, L. (1996). Career choice and development (3. Ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 19. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cowan, G., & Khatchadourian, D. (2003). Empathy, ways of knowing, and interdependence as mediators of gender differences in attitudes toward hate speech and freedom of speech, Psychology of Women Quarterly, 27 (4), 300-308.
  • Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Edition). USA: SAGE Publication, Inc.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empati-yardım etme eğilimi ilişkisi ve yardım etme eğiliminin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik derslerine yönelik tutumları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-104.
  • Foley, P. F., Kelly, M. E., & Hartman, B. W. (2006). Career indecision. In J.H. Greenhause & G.A. Callanan (Eds.), Encyclopedia of career development (109-115). London: Sage Publications.
  • Frady, W. P.(2005). A Study of High School Student’s Career Interest Inventories and Their Relationships To Students Completion of Occupational Programs. Unpublished Doctoral Dissertation, Clemson Universty, USA.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., & Altoe, G. ( 2007). Does empathy predict adolescents’ bullying and defending behavior? Aggressive Behavior, 33, 467-476.
  • Gottfredson, G. D., & Holland, J. L. (1989). Dictionary of Holland occupational codes (2nd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
  • Gottfredson, G.D. (1999). John L. Holland’s Contributions to Vocational Psychology: A Review and Evaluation. Journal of Vocational Behavior, 55, 15–40.
  • Gottfredson, L. (1980). Construct validity of Holland's occupational typology in terms of prestige, census, Department of Labor, and other classification systems. Journal of Applied Psychology. 651. 697-714.
  • Hogan, R., & Blake, R. (1999). John Holland’s Vocational Typology and Personality Theory. Journal of Vocational Behavior 55, 41-56.
  • Holland, J. L. (1992). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments (2 ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
  • Johnson, B. L. (1970). An Investigation of occupational values held by a group of rural Northern Mexico senior high school students (Unpublished Doctoral Dissertation). The Universty of New Mexico, New Mexico.
  • Kepçeoğlu, M. (2001).Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuram ve uygulamalar. Ankara Nobel Yayın Dağıtım.
  • Meikle, H. (2008). The role of occupational values and support in career choice: An emphasis on women in science (Unpublished Doctoral Dissertation). University of South Florida, Florida.
  • Reardon, R.C.,& Lenz, J.G. (1999). Holland’s Theory and Career Assessment. Journal of Vocational Behavior 55, 102–113.
  • Reeves, D. L., & Karlitz, G. (2005). Career ideas for teen education and training. New York: Bright Futures Press.
  • Sharf, R. S. (2006). Applying Career Develpment Theory To Counseling. USA: Thomson Brooks/Cole.
  • Spokane, A. R. & Cruza-Guet, M. C. (2005). Holland’s Theory of Vocational Personalities in Work Enviroments. In S. D. Brown & R.W. Lent (Eds.), Career Development and Counseling (24-41), New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Taber, B.J., Hatung,P. J., Briddick, H., Briddick,W.C., & Rehfuss, M. C. (2011). Career style interview: A contextualized approach to career counseling. The Career Development Quarterly, 59, 274-287.
  • Valentine, S., Godkin, L., Fleischman, G. M., Kidwell, R. E., & Page, K. (2011). Corporate ethical values and altruism: The mediating role of career satisfaction. Journal of Business Ethics, 101 (4) ,509–523.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığında paradigma değişimi ve Türkiye açısından sonuçlar: Geçmişten geleceğe yönelik bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 97-118.
  • Zunker, V. G. (2006). Career Counseling A Holistic Approach. ABD: Brooks/cole product.
There are 30 citations in total.

Details

Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Atli

M. Siyabend Kaya 0000-0001-9614-249X

Publication Date November 4, 2017
Published in Issue Year 2017Volume: 7 Issue: 14

Cite

APA Atli, A., & Kaya, M. S. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KİŞİLİK TİPLERİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 331-342. https://doi.org/10.29029/busbed.322778