The behavior of individuals while purchasing products and services has
started to change with the access of the internet to a large part of the population
independent of the socio-cultural and economic dynamics. It is seen obviously
that the shopping experience in many developed and developing countries of the
world has shifted to online shopping for various reasons. Determining the
premises regarding the online shopping satisfaction and whether the satisfaction
is a premise of loyalty or not were examined within the scope of this study. The
application part of the research was performed with the participation of Z
generation consumers since the share of the Z generation in the total population
tends to increase and this generation will become the active consumer of the
future by gaining individual economic power in a very short time. Participants
consist of the individuals aged 18-20 living in Ankara. The online questionnaire
was used for the data collection and the obtained data were analyzed with SPSS
20 and Smart-PLS programs. In addition to descriptive analysis, Explanatory
Factor Analysis, correlation, and multiple connection analyses were performed
in the research and then Structural Equation Modeling was applied to test
hypotheses. The results of the research show that the order delivery of the
company, providing convenience for purchasing, the importance given to privacy
and the promotions offered by the company have an impact on satisfaction and
there is a positive relationship between the level of customer satisfaction and
customer loyalty.
İnternetin sosyo-kültürel ve ekonomik dinamiklerden bağımsız nüfusun
büyük bölümünün erişim alanına girmesi ile birlikte bireylerin ürün ve hizmetleri
satın alma davranışları da değişmeye başlamıştır. Bugün dünyanın pek çok
gelişmiş ve gelişmekte olan ülkesinde çeşitli sebeplerden ötürü alışveriş
deneyiminin de on-line alışverişe kaydığı görülmektedir. Buradan hareketle
çalışmada bireylerin on-line alışverişe ilişkin tatmin kararının öncüllerinin
belirlenmesi ve tatminin sadakatin öncülü olup olmadığı araştırılmıştır. Z
kuşağının toplam nüfus içindeki payının artma eğiliminde olması ve bu kuşağın
yakın zamanda bireysel ekonomik güce kavuşarak geleceğin aktif tüketicileri
olması sebebiyle araştırmanın uygulama kısmı Z kuşağı tüketicilerin katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar Ankara’da yaşayan 18-20 yaş arası bireylerden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak on-line anket kullanılmış ve elde edilen
veri SPSS 20 ve Smart-PLS programı ile analiz edilmiştir. Araştımada betimsel
analizin yanı sıra açıklayıcı faktör analizi, korelasyon ve çoklu bağlantı analizleri
yapılmış ve ardından hipoezlerin test edilmesi için yapısal eşitlik modellemesi
uygulanmıştır. Araştırma sonuçları göstermektedir ki on-line alışveriş yapılan
firmanın alışveriş sonrası sipariş teslimatı, satın alma kolaylığı sunması, gizliliğe
verdiği önem ve firma tarafından sunulan promosyonlar tatmin üzerinde etkili
olup, ulaşılan tatmin ile müşteri sadakati arasında pozitif bir ilişki
bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 20 |