Doğa, sanatçının en büyük esin kaynağıdır ve doğa ve insan yaratıcı süreçte sanatın başat öğeleridir. Bunun yanı sıra büyük sanatçıların, öncülerinin eserlerinden yararlandıkları ve ihtiyaç duydukları öğeleri ödünç aldıkları bilinmektedir. Yani bir yapıtın oluşum sürecinde sanatçı, çıkış noktası olarak başka bir yapıtı seçmektedir. Sanatçı, neyi ve nasıl alacağını kendi doğasının ihtiyacına göre belirler ve esin kaynağı olarak seçtiği yapıtı kendi sanatsal yönelimlerine göre yorumlar. Resim sanatında sanatçıların ne zamandan beri kendinden önce yapılmış bir eseri esin kaynağı olarak seçtiklerini belirlemek güç. Bir eserin esin kaynağı olarak seçilip, yaratıcı sürecin seçilen eser üzerinden şekillendiği yinelemeler, yaygın olarak çağdaş sanat ve sonrasında karşımıza çıkmaktadır. Çağdaş sanat, hatta modern sanat öncesindeki yinelemeler, daha çok usta-çırak ilişkisi doğrultusundadır. Sanatçı, selefi olan ya da kendi dönemindeki başka bir sanatçının eserindeki başarısına duyduğu takdir ile onu çözümleme ve ondan daha çok eğitsel boyutta yararlanma amacı ile yinelemeye gider. Oysa çağdaş sanat ve sonrasında bir eser, bunun yanı sıra farklı içerik ve anlamlar için de ödünç alınabilir. Yinelenenlerden biri de Diego Velázquez’in Papa X. İnnocent adlı resmidir. Bu araştırmada; Velázquez’in Papa X. İnnocent resmini esin kaynağı olarak seçip yineleyen bazı sanatçıların eserlerine yer verilmiştir. Betimsel tarama modelli bu araştırmada, literatür taraması ve incelenen eserler ışığında; Velázquez’in gerçekçi bir karakter incelemesi ile resmettiği Papa X. İnnocent’in kendisinden sonraki sanatçılar tarafından nasıl yorumlandığı, neden esin kaynağı olarak seçildiği, nasıl dönüşüme uğratıldığı sorularına cevap aranmıştır. İncelenen bu örnekler ve yanıt aranan sorular, bir yapıtın başka bir yapıt ile kurduğu diyaloğa tanıklığın yanı sıra, çağdaş sanatın düşünsel boyutunun ve geçmişin, bugünün sanatına nasıl yansıdığının anlaşılmasını da sağlayacaktır.
Yineleme Yorumlama Esinlenme Diego Velázquez Papa X.İnnocent.
Nature is the artist's greatest inspiration, and nature and humans are the dominant elements of art in the creative process. In addition, it is known that great artists benefit from the artworks of their pioneers and borrow the elements they need. In other words, during the formation process of an artwork, the artist chooses another work as the starting point. The artist determines what and how to get it according to his/her own needs. The artist interprets the artwork he/she has chosen as his inspiration according to his own artistic processing. In painting, it is difficult to determine how long the artists have chosen a work made before him/her as a source of inspiration. In painting, it is difficult to determine how long the artists have chosen an artwork made before him as a source of inspiration. Repetitions before contemporary art, even modern art, are mainly in the direction of the master-apprentice relationship. With the appreciation of the success of his/her predecessor or another artist in his/her time, the artist goes to it to analyse it and use it more educationally. However, contemporary art and later works can also be borrowed for different contents and meanings. One of the repetitions is Diego Velázquez's Pope Innocent X. This research is included the artworks of some artists who have chosen and repeated Velázquez’s Pope Innocent X. In this descriptive survey model research, according to the literature review and the works examined; It was sought to answer questions about how Pope Innocent X, Velázquez painted with realistic character analysis, was interpreted by the artists who followed him, why this artwork was chosen as an inspiration and how it was transformed. These examples and the questions sought to answer will provide an understanding of the conceptual dimension of contemporary art and how the past is reflected in the art of the present, as well as witnessing the dialogue one works with another.
Repetition Interpretation Inspiration Diego Velazquez Pope Innocent X
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Sayı: 22 |