In this study, the relationship between retail sales volume index and consumer confidence index has been examined. The data is for the period 2010Q1-2015Q4. While retail sales volume index is used as the dependent variable in the analysis, independent variables such as consumer confidence index, real GDP and consumer price indices are used. ADF (Augmented Dickey-Fuller) method was applied to determine the stationary state of the series. In addition, an ARDL test was performed for the short and long term applications of the series. According to the research findings obtained, we can see that consumer confidence index and consumer price index variables affect the retail sales volume index variable positively and significantly in the long run; however, it was determined that the real GDP variable positively but did not significantly affect the retail sales volume.
Retail Sector Retail Sale Volume Index Confidence Consumer Confidence Index.
Bu çalışmada, perakende satış hacmi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişki incelemiştir. Veriler 2010Q1-2015Q4 dönemine aittir. Analizde bağımlı değişken olarak perakende satış hacmi endeksi kullanılırken, bağımsız değişkenler tüketici güven endeksi, reel GSYİH ve tüketici fiyat endeksleri kullanılmıştır. Serilerin durağan durumunu belirlemek için Augmented Dickey-Fuller yöntemi uygulanmıştır. Ayrıca serinin kısa ve uzun vadeli analizleri için ARDL sınır testi yapılmıştır. Elde edilen araştırma bulgularına göre, uzun vadede tüketici güven endeksi ve tüketici fiyat endeksi değişkenlerinin perakende satış hacmi endeksi değişkenini olumlu ve anlamlı düzeyde etkilediğini ancak gerçek GSYİH değişkeninin perakende satış hacmini olumlu ancak önemli ölçüde etkilemediği belirlenmiştir.
Perakende Sektörü Perakende Satış Hacmi Endeksi Güven Tüketici Güven Endeksi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Sayı: 22 |