Bu çalışmada, kültürel anlatı öğelerinden ve geleneksel Türk sanatlarından biri olan minyatür sanatının Türk Sinemasında bulduğu yer ve konum Metin Erksan’ın senaryosunu yazıp yönetmenliğini yaptığı Sevmek Zamanı (1965), Ayşe Şasa’nın yazıp Atıf Yılmaz’ın yönetmenliğini yaptığı 7 Kocalı Hürmüz (1971) ve Atıf Yılmaz’ın yönetmenliğini yaptığı Kambur (1973) filmleri üzerinden incelenmiştir. Anlatı çatısı altında yapılan bu çalışmada öncelikle geleneksel Türk sanatı kavramı açıklanmıştır. Bu incelemenin ardından film analizlerini anlaşılır kılmak amacıyla minyatür sanatının gelişim süreci ve özellikleri ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. Yukarıda belirtilen ve çalışmada örneklem olarak seçilen Sevmek Zamanı, 7 Kocalı Hürmüz ve Kambur filmleri betimsel analiz yöntemi aracılığı ile analiz edilmiştir. Minyatür sanatının belli başlı temel özelliklerinin ismi geçen filmlerdeki yansımasına bakılmış, minyatürün filmin anlatı yapısını nasıl etkilediği ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Farklı alanlardaki anlatı çeşitlerinin nasıl bir araya geldiğine/ birleştiğine ve bu birleşimin nasıl bir içerik olarak karşımıza çıktığına bakılmıştır. İki farklı sanat olan sinema ve minyatürün anlatı olarak iç içe geçmesi ve film içindeki anlatıyı ne şekilde yönlendirdiği tespit edilmeye çalışılmıştır.
The place and position of art, which is one of these artistic, cultural narratives and traditional Turkish arts, found in Turkish Cinema in Sevmek Zamanı (1965), written and directed by Metin Erksan, 7 Kocalı Hürmüz (1971), written by Ayşe Şasa and directed by Atıf Yılmaz and Kambur (1973), directed by Atıf Yılmaz. In this study, which is carried out under the umbrella of narrative, firstly the concept of traditional Turkish art is explained. After this review, the development process and features of miniature art are explained in detail to make film analyses understandable. This study analyses the films named Sevmek Zamanı, 7 Kocalı Hürmüz and Kambur, mentioned above and selected as samples in the study, through the content analysis method. This study examines the reflection of the main features of the miniature art in the mentioned films, and tries to reveal how the miniature affects the narrative structure of the film. It looks at how narrative types in different fields come together/combine and what kind of content this combination emerges. It also tries to determine that the two different arts, cinema, and miniature, are intertwined as narrative and how it directs the narrative in the film.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi, Belgesel Film - Politik Sinema, Film Eleştirisi, Sinema ve Estetik, Türk İslam Sanatında Güzel Sanatlar, Türk İslam Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Sayı: 28 |